စစ္ေတြၿမိဳ႕ဓာတ္လယ္ေက်ာင္းတိုက္ မဟာကမၼ႒ာနာစရိယ ဘဒၵႏၲသု၀ဏၰဆရာေတာ္
ဘဂၤလားေဒ့ခ်္ႏိုင္ငံ ဖေလာင္းခ်ိပ္(cox's bazar)ၿမိဳ႕ ဇယသုခေက်ာင္း၌
၂၀၁၃ ခု ေမလ ၄ ရက္ေန႔ နံနက္ပိုင္းအခ်ိန္ေဟာၾကားအပ္ေသာ
သတၱ၀ါမ်ားေသရျခင္းအေၾကာင္း
အပိုင္း(၄)
မေန႔ကဘုန္းႀကီးေျပာခဲ့ေသာသတိပ႒ာန္ေလးပါးသည္ ကာယႏုပသနာသတိပ႒ာန္ ေ၀ဒနာႏုပသနာသတိပ႒ာန္ စိတၱာႏုပသနာ
သတိပ႒ာန္ ဓမၼာႏုပသနာသတိပ႒ာန္တို႔ျဖစ္သည္၊ ယင္းသတိပ႒ာန္ေလးပါးကိုႀကိဳးစားအားစိုက္မႈကို သမၼပၸဓာန္ေလးပါးေခၚပါသည္
တရားရေအာင္တရားသိျမင္ေအာင္အားစိုက္ျခင္းျဖစ္သည္။ သမၼပၸဓာန၏အဓိပၸါယ္က မွန္မွန္ကန္ကန္အားစိုက္ျခင္းအဓိပၸါယ္ထြက္
သည္၊ မွန္မွန္ကန္ကန္အားစိုက္ျခင္းကိုအဓိပၸါယ္ေပၚေအာင္ေျပာရလွ်င္ ငါ႐ို႕ေမြးဖြားသည့္ေလာက္ကပင္ အလႉလုပ္မႈကိုကိုယ္စြမ္းႏိုင္
သေလာက္အားစိုက္မႈရွိၾကသည္ သီလေဆာက္တည္မႈေမတၱာပို႔မႈစ်ာန္သမာပါတ္ရေအာင္အားစိုက္မႈရွိၾကသည္။ ထိုလုပ္ငန္းတို႔သည္
မွန္မွန္ကန္ကန္အားစိုက္မႈဆိုတဲ့သမၼပၸဓာနေခၚေသာတရားရတနာထဲမွာမပါ၀င္ပါ။ ငါရို႕ကတရားႏွင့္တရားရတနာကိုေသေသခ်ာခ်ာမ
သိေသာအခါ သမား႐ိုးက်ဘဲလုပ္ေနၾကသည္၊ ဘုရားရတနာ တရားရတနာ သံဃာရတနာေနရာမွာ အလႉသီလပုတီးေမတၱာသမာ
ပါတ္စ်ာန္အားလံုးသည္ တရားရတနာထဲမွာပါ၀င္ေနသည္ဟုထင္မွတ္ေနၾကသည္။ ေခတ္စကားႏွင့္ေျပာလွ်င္ အဆင့္ျမင့္ေသာတရား
တို႔ကိုေလ့လာၾကည့္ခါၿပီးမွ အလႉေပးရန္အားစိုက္မႈ သီလေဆာက္တည္ရန္အားစိုက္မႈ ပုတီးစိပ္ရန္အားစိုက္မႈ ေမတၱာပို႔ရန္အားစိုက္မႈ
စ်ာန္ကမၼ႒ာန္းအတြက္အားစိုက္မႈတို႔ကို သမၼပၸဓာန၀ီရိယမေခၚပါ သာမန္၀ီရိယသာေခၚပါသည္။ သတိပ႒ာန္ႏွင့္ပါတ္သက္၍အားစိုက္
တဲ့၀ီရိယမ်ိဳးကိုမွသာ သမၼပၸဓာန၀ီရိယေခၚပါသည္။ သာမန္နားလည္ေအာင္႐ြာစကားႏွင့္ေျပာလွ်င္ သူမ်ားပစၥည္းကိုခိုးမႈသူမ်ားအသက္
ကိုသတ္မႈသူမ်ားအိမ္ရာဖ်က္စီးမႈ၌လည္း အားစိုက္မႈမ်ားသည္ပါၾကပါသည္၊ ယင္းအားစိုက္မႈကိုေကာင္းေသာအားစိုက္မႈမေခၚဘဲ မွား
ယြင္းေသာအစိုက္မႈေခၚသည္၊ သူမ်ားအသက္ကိုသတ္ျခင္းမွေခ်ာင္ၾကည္မႈ သူမ်ားဥစၥာကိုခိုးျခင္းမွေခ်ာင္ၾကည္မႈတို႔ကို ေကာင္းေသာ
အားစိုက္မႈေခၚပါသည္။ အားစိုက္မႈခ်င္းတူေသာ္လည္းေရာမေနရပါ ျခားနားၿပီးသိရပါမယ္၊ ထိုအားစိုက္မႈတို႔၌မေကာင္းေသာအားစိုက္
မႈ အလႉေပးသီလေဆာက္တည္ရန္အတြက္ေကာင္းေသာအားစိုက္မႈတို႔သည္ အိုေဘးနာေဘးေသေဘးကိုေက်းဇူးျပဳသည့္အတြက္ သူတို႔ကိုမွန္ကန္ေသာအားစိုက္မႈမဆိုႏိုင္ပါ။ အိုေဘးနာေဘးေသေဘးမွလြတ္ရန္အတြက္အားစိုက္မႈသည္ သတိပ႒ာန္ေလးပါးကို
အားစိုက္ရပါသည္၊ ဆိုလိုရင္းမွာ႐ုပ္နာမ္သိၿပီးလွ်င္ ျဖစ္မႈပ်က္မႈကိုျမင္ေအာင္အားစိုက္တဲ့အခါ၌ ပါလာေသာ၀ီရိယကိုမွတရားရတနာ၀ီ
ရိယေခၚပါသည္။
ယခုလက္ရွိဘ၀ခႏၶာမွာ တရားနာမႈသံုးခ်ိန္တရားအားထုပ္မႈသံုးခ်ိန္သည္ ဤဓမၼရတနာကိုကိုယ္ႏိုင္သေလာက္ရေအာင္အားစိုက္
ေနသည္လို႔နားလည္ေပးပါ၊ သမၼပၸဓာနလံုးလ၀ီရိယရရွိအားစိုက္ႏိုင္ရန္အတြက္လည္း တရားနာယူမႈမရွိယံုၾကည္အားစိုက္မႈခိုင္ျမည္း
စြာမရွိလွ်င္ ယခုအလုပ္ကိုတစ္ေယာက္မွလည္းမလုပ္ပါ။ ေလာကအျမင္ႏွင့္ၾကည့္လွ်င္ဤအလုပ္သည္ စား၀တ္ေနေရအတြက္ အ
ေထာက္အကူျပဳသည့္အထဲမွာမပါ၀င္ပါ၊ စီးပြါးႀကီးပြါးေရးအတြက္လည္း အေထာက္အကူျပဳသည့္အထဲမွာမပါ၀င္ပါ။စာသံႏွင့္ေျပာလွ်င္
ေလာကာယတ ေလာကကိုခ်ဲ႕ထြင္က်ယ္ျပန္႔ေအာင္လုပ္ေသာအထဲမွာ ဤတရားမပါ၀င္ပါ၊ ေလာကာယတေခၚေသာေလာကကိုခ်ဲ႕
ထြင္က်ယ္ျပန္႔ေအာင္လုပ္ေသာတရားထဲမွာ သမၼပၸဓာန္လံုးလ၀ီရိယမပါ၀င္ပါ။ သမၼပၸဓာန္လံုးလ၀ီရိယသည္ ေလာကခ်ဳပ္ၿငိမ္းရန္ေလာ
ကၿငိမ္းေအးရန္လုပ္ေသာတရားထဲမွာပါ၀င္ပါသည္။ အလႉေပးမႈသီလေဆာက္တည္မႈေမတၱာပြါးမႈတို႔သည္ ေလာကာယတျဖစ္ပါ
သည္၊ သံသရာခ်ဲ႕သည္ သံသရာနယ္က်ယ္သြားသည့္စကားကိုၾကားဖူးလိမ့္မယ္၊ ေခတ္မွာနယ္ခ်ဲ႕သလို ခႏၶာ၌လည္းတဏွာမာနဒိ႒ိ
ရွိလာလွ်င္ သံသရာနယ္ပယ္ကိုခ်ဲ႕လို႔ဘဲသြားပါသည္၊ သူ႔ကိုၿငိမ္းေအာင္သိမ္းေအာင္လုပ္ေသာအထဲမွာမပါ၀င္ပါ။ ဤသမၼပၸဓာန္၀ီရိယ
တရားကိုအားစိုက္တဲ့နည္းက်ျပန္ေတာ့ တျဖည္းျဖည္းသံသရာနယ္ပယ္က်ံဳးၿပီးၿငိမ္းေအးသြားပါသည္။ သံသရာနယ္ပယ္က်ံဳးၿပီးၿငိမ္း
ေအးသြားသည့္အတြက္ေၾကာင့္ ဤသမၼပၸဓာန္လံုးလ၀ီရိယကိုစာသံႏွင့္ေျပာလွ်င္ ေလာကနိေရာဓ ပဋိပဒါ ေလာကခ်ဳပ္ၿငိမ္းရန္အ
တြက္လုပ္ေနေသာတရားပါ၊ ေလာကကို လူေလာကနတ္ေလာကျဗဟၼာေလက ဤကဲသို႔မဟုတ္ပါ၊ လူေလာကနတ္ေလာကျဗဟၼာ
ေလာကအေခၚကို ဘုရားေသာ္မွခ်ဳပ္ၿငိမ္းေအာင္မလုပ္ႏိုင္ပါ ခႏၶာေလာကကိုေျပာျခင္းျဖစ္ပါသည္။႐ူပကၡႏၶာ ေ၀ဒနကၡႏၶာ သညာကၡႏၶာ
သခၤါရကၡႏၶာ ၀ိညာဏကၡႏၶာမ်ားခ်ဳပ္ၿငိမ္းေအာင္လုပ္ေသာအလုပ္မ်ိဳးကို သမၼပၸဓာန္လံုးလ၀ီရိယေခၚသည္၊ ခႏၶာခ်ဳပ္ၿငိမ္းၿပီးသိမ္းသြား
သည္။ ခႏၶာခ်ဳပ္ၿငိမ္းၿပီးသိမ္းသြားျခင္းအေနအထားသည္လည္း သူမ်ားခႏၶာခ်ဳပ္ၿငိမ္းေအာင္သိမ္းရန္အတြက္လုပ္ေနသည္မဟုတ္ဘဲ ကိုယ့္ခႏၶာခ်ဳပ္ၿငိမ္းရန္အတြက္အလုပ္လုပ္ေနျခင္းပါ၊ ကိုယ့္ခႏၶာခ်ဳပ္ၿငိမ္းသြားၿပီျဖစ္လွ်င္ က်ံေသာအျပင္ဘက္ေလာကသည္ ကိုယ့္အ
တြက္ေက်းဇူးမ်ားစရာေက်းဇူးကန္းစရာေက်းဇူးတင္စရာကုန္ဆံုးပါၿပီ။ ယင္းေၾကာင့္ သဘာ၀ကိုၾကည့္လွ်င္ ကိုယ္ရွိလို႔ေလာကကိုအ
ေရးစိုက္ေနရသည္ ကိုယ္မရွိလွ်င္ေလာကကိုအေရးစိုက္စရာမလိုပါ ကိုယ္သည္ေလာကထဲကို၀င္ေန၍ျဖစ္သည္၊ ကိုယ္ေလာကေခၚ
ေသာကိုယ့္ခႏၶာၿငိမ္းေအးသြားၿပီျဖစ္လွ်င္ ခႏၶာလံုး၀ခ်ဳပ္ၿငိမ္းသြားပါၿပီ ကိုယ္သည္ေလာကနိေရာဓ။ သာမန္လူနားလည္ေအာင္ေျပာရ
လွ်င္ စား၀တ္ေနေရးအတြက္ မအိပ္မေနအလြန္ပင္ပန္းႀကီးစြာအလုပ္လုပ္ေနရေသာလူတစ္ေယာက္သည္ အလုပ္လုပ္လ်က္ထိုင္
ယင္းနဲ႔အိပ္ငိုက္လဲက်သြားသည္ျဖစ္၍ တစ္နာရီႏွစ္ႏွစ္ၿခိဳက္ၿခိဳက္အိပ္လိုက္သည္၊ တစ္နာရီအိပ္ေနဆဲ၌ ျပင္ဘက္ေလာကကိုလည္းသူ
မသိ ကိုယ့္ေလာကကိုလည္းသူမသိပါ၊ သာမန္ေလာက္သာေလာကၿငိမ္းသည့္သေဘာပါ တကယ့္ေလာကခ်ဳပ္ၿငိမ္းေနသည္မဟုတ္
ေသ့ပါ။ သက္သက္အိပ္ေနသည့္အခါ ကိုယ္လည္းတစ္ခုမွမသိ အျပင္ေလာကကိုလည္းတစ္ခုမွမသိပါ၊ ထိုတစ္ခုမွမသိေသာအျခင္း
အရာသည္ ေလာဘ ေဒါသ မန္မာနမ်ားတစ္ခုမွျဖစ္ခြင့္မရပါ၊ ၿငိမ္းေအးေသာအိပ္ေနျခင္းကိုသြားၿပီးထမင္းစားရန္ႏႈိးလိုက္လွ်င္ ယခုမ
စားေသ့ပါဆက္အိပ္လိုက္မယ္ေျပာပါလိမ့္မယ္၊ ထမင္းစားျခင္းထက္ဆက္အိပ္ျခင္းသည္က ခ်မ္းသာကိုေပးေနသည္ကို သူသိေနလို႔
ျဖစ္သည္၊ ေလာကနိေရာဓကိုနားလည္ေအာင္ ဥပမာေလးတစ္ခုပါ။ ခႏၶာသေဘာႏွင့္ေျပာလွ်င္ အိပ္ေနေသာအခါ၌၀ိထိစိတ္မရွိပါ၊ အိပ္ေနေသာအခါ သက္သက္ဘ၀င္စိတ္သာရွိပါသည္၊ ဘ၀င္စိတ္သည္ ဤဘက္ေလာကကိုလည္းမသိ ထိုဘက္ေလာကကိုလည္းမ
သိပါ၊ မအိပ္မီျဖစ္ေသာစိတ္ႏွင့္အိပ္ၿပီးႏိုးထေသာအခါျဖစ္ဖို႔စိတ္ကို ဆက္သားေပးေနေသာစိတ္သည္ဘ၀င္စိတ္ျဖစ္သည္။ မအိပ္မီသိ
ခဲ့ေသာစိတ္ရွိသည္ အိပ္ၿပီးႏိုးထလာလွ်င္သိဖို႔ရန္စိတ္တစ္ခုေပၚလာပါမယ္ ထိုစိတ္ႏွစ္ခုကိုဆက္ရန္အတြက္ဆက္သားစိတ္ကို ဘ၀င္
စိတ္ေခၚသည္၊ ဘ၀င္စိတ္ကိုလူေျပာေျပာလ်င္ တစ္ခုမွမသိပါ။ သူ႔ကိုၿငိမ္းေအးေသာစိတ္ ျဖဴစင္ေသာစိတ္ သန္႔ေသာစိတ္လို႔ျမတ္စြာ
ဘုရားက ပဘသရမိဒံ ဘိကၡေ၀ စိတၱံ ဤဘ၀င္စိတ္သည္ ျဖဴသန္႔ၿပီးျဖစ္ေနသည္လို႔ေဟာထားပါသည္။ ဆိုလိုရင္းက ဘ၀င္စိတ္ျဖစ္
တဲ့အခ်ိန္မွာ ေလာဘလည္းမျဖစ္ေဒါသလည္းမျဖစ္မာနလည္းမျဖစ္ သက္သက္ဆက္သားစိတ္သည္သာျဖစ္ေနပါသည္၊ အိပ္ေသာအ
ခါအိပ္မက္မက္ေသာစိတ္သည္ ဘ၀င္စိတ္မဟုတ္ပါ၀ိထိစိတ္ျဖစ္ပါသည္၊ ဘ၀င္စိတ္တစ္ခုျဖစ္ေနမႈ၌ ဘယ္ေလာက္ေအးခ်မ္းသလဲ
ကို သေဘာကိုနားလည္ေသာသူသည္စဥ္းစားၾကည့္လွ်င္သိလို႔ရပါသည္။ နိေရာဓသည္ ေလာဘေဒါသမန္မာနတို႔ ဤခႏၶာထဲ့မွာ၀င္
ေရာက္မလာေအာင္အားစိုက္တဲ့သေဘာပါ၊ ကိုယ့္ခႏၶာၿငိမ္းေအးေအာင္ခ်မ္းသာေအာင္လုပ္တဲ့အလုပ္ျဖစ္၍ တရားေခၚပါသည္။ တ
ရားကိုသိရန္အတြက္ ကိုယ့္ခႏၶာအေၾကာင္းကိုသိရန္လိုပါသည္၊ ကိုယ့္ခႏၶာအေၾကာင္းကိုသိသည္ဆိုရာ၌လည္း အမ်ားအသိမဟုတ္
ဘဲ အမွန္အသိႏွင့္သိရပါမယ္၊ အမ်ားအသိသည္ ငါသူပုဂၢိဳလ္သတၱ၀ါအသက္လိပ္ျပာသိေနၾကပါသည္၊ အမွန္အသိသည္ ႐ုပ္နာမ္ႏွင့္
အေၾကာင္းအက်ိဳးတရားပါ။ ယင္း႐ုပ္နာမ္အေၾကာင္းအက်ိဳးကိုသိတတ္တဲ့အသိကို ေမြးရာပါအသိႏွင့္မရပါ၊ တကယ့္သိတတ္တဲ့ဘုရား
တစ္ဆူဆူႏွင့္ေတြ႔မွ အမွန္အသိကိုဆည္းပူးလို႔ရပါသည္ ဘုရားတစ္ဆူဆူႏွင့္မေတြ႔လွ်င္ အမွန္အသိကိုဆည္းပူးမရႏိုင္ပါ၊ စားကာ
ေသာက္ကာအိပ္ကာေနကာအစီးအပြါးေဆာင္ကာႏွင့္ကုန္ဆံုးသြားပါသည္။ ေလာကစကားႏွင့္ေျပာလွ်င္ ေတာထဲေတာင္ထဲမွာေနၾက
ေသာပုဂၢိဳလ္မ်ား စားေသာက္ရန္အတြက္လုပ္ဖို႔တတ္ပါသည္ ၀တ္ဖို႔ေနဖို႔က်န္းမာဖို႔အတြက္ သူ႔အတိုင္းအတာႏွင္အတူလုပ္တတ္ၾကပါ
သည္၊ သို႔ေသာ္လည္း စာမတတ္ၾကပါ၊ ၿမိဳ႔၌လည္းထို႔အတူ စားေရး၀တ္ေရးေနေရးထိုင္ေရးကိုေတာ့ လုပ္တတ္သိတတ္သည္ သို႔
ေသာ္ စာမတတ္ပါ၊ စာမတတ္ရျခင္၏အေၾကာင္းသည္ စာသင္ေပးေသာဆရာႏွင့္မေတြ႔လို႔ျဖစ္သည္၊ ေတြ႔ေသာ္လည္းသင္လိုေသာ
စိတ္မရွိျခင္းေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ စာမတတ္ေသာအခါ ျပင္ဘက္သူမ်ားအေၾကာင္းကမၻာ့အေၾကာင္းကိုဟုတ္တိပတ္တိမသိပါ၊ စားဖို႔
ေသာက္ဖို႔ဆုတ္ယုတ္ႀကီးပြါးတိုးတက္ဖို႔ေလာက္သာသိလိမ့္မယ္ ခႏၶာသေဘာကိုနားမလည္ပါ။ ခႏၶာသေဘာကိုနားလည္ေအာင္ ခႏၶာ
သေဘာကိုသိၿပီးျဖစ္တဲ့ ဘုရားတစ္ဆူဆူႏွင့္ေတြ႔ေသာအခါ အားစိုက္ၿပီးသင္ယူရပါသည္။ ဆရာရွိသည္လို႔မွတ္ပါ သတၳာ ေဒ၀မႏု
သာနံ ဆရာရွိသူသည္နည္းလန္းမွန္ပါသည္။ ခုနားကေျပာခဲ့သလို ဆရာရွိသူသည္စာတတ္သည္ စာတတ္လွ်င္ကမၻာ့အေၾကာင္းကို
သိသြားသည္၊ စာမတတ္တဲ့သူသည္ ကိုယ့္မိသားစုအေၾကာင္းကိုေလာက္သာသိသည္။ စာတတ္တဲ့သူသည္ ကမၻာ့အေၾကာင္းကိုသိ
သလို ဘုရားထံမွာပညာသင္လ်က္ စာလို႔ေခၚေသာအမွန္သိပညာတတ္တဲ့သူသည္ ခႏၶာအေၾကာင္းသံသရာအေၾကာင္းကိုသိသြားပါ
သည္။
မေန႔ကသဠာယတနထိေရာက္ခဲ့သည္၊ အေလာင္းေတာ္ႀကီးသည္ ဤအိုျခင္းနာျခင္းေသျခင္း၏ျဖစ္ေၾကာင္းကိုစီးစစ္ေနျခင္း
သည္ အေလာင္းေတာ္တစ္ဆူမဟုတ္ပါ ဘုရားအဆူဆူစီးစစ္ၾကပါသည္။ ဘုရားအဆူဆူစီးစစ္သည္ကို ယခုေဂါတမျမတ္စြာဘုရား
သည္ ငါဘုရားသည္သာစီးစစ္သည္မဟုတ္ ေရွ႕ေရွ႕ဘုရားအဆူဆူစီးစစ္သည္ကိုဖြင့္ျပေတာ္မူသည္၊ သိႏိုင္ေလာက္ေသာအနီးကပ္
ဘုရားရွင္တို႔၏အမည္တို႔သည္ ၀ိပသီ သိခီ ေ၀သဘူ ကကုသံ ေဂါဏာဂံု ကသပ ေဂါတမ။ တစ္ခ်ိဳ႕အရပ္ေဒသမွာ ဘုရားခုနစ္ဆူကို
ကိုးကြယ္လႉဒါန္းဆြမ္းေကၽြးမႈမ်ားရွိၾကပါသည္၊ ဤဘုရားခုနစ္ဆူမွာ ပထမ၀ိပသီဘုရားလည္းဤတရားကိုေဟာခဲ့ပါသည္၊ ေဂါတမဘု
ရားလည္းဤတရားကိုေဟာပါသည္၊ေရွ႕ေရွ႕ဂဂၤါ၀ါဠဳသဲစုမကပြင့္ၾကကုန္ၿပီးေသာဘုရားရွင္တို႔သည္လည္း ဤတရားကိုမသိဘဲပြင့္
ေသာဘုရားမရွိကိုနားလည္ရပါလိမ့္မယ္၊ ထိုဘုရားအဆူဆူတို႔တရားသိပံုသိနည္းကို ယခုေကာက္ၿပီးေျပာေနပါသည္။ သိပံုသိနည္း
သည္ လူအိုလူနာလူေသတို႔ကိုျမင္ရ၍တရားရွာရာ၌ အိုနာေသျဖစ္ရျခင္း၏အေၾကာင္းကိုစီးစစ္ေသာအခါ ခႏၶာေၾကာင့္အိုနာေသျဖစ္ရ
သည္ကိုျမင္သည္။ တဖန္ဆက္ၿပီးစီးစစ္ေသာအခါ ခႏၶာသည္ကံေၾကာင့္ျဖစ္သည္ ကံသည္အစြဲအားသန္မႈေၾကာင့္ျဖစ္သည္ အစြဲအား
သန္မႈသည္လိုခ်င္မႈေၾကာင့္ျဖစ္သည္ လိုခ်င္မႈသည္ခံစားမႈေၾကာင့္ျဖစ္သည္ ခံစားမႈသည္ ျမင္မႈၾကားမႈနံမႈစသည္တို႔ေၾကာင့္ျဖစ္သည္၊
ျမင္မႈၾကားမႈစသည္တို႔သည္ မ်က္ေစ့နားစသည္ရွိျခင္းေၾကာင့္ျဖစ္သည္ကိုသိျမင္ေလသည္။ မ်က္ေစ့ရွိလွ်င္ျမင္မႈသို႔ဆက္သည္ နားရွိ
လွ်င္ၾကားမႈသို႔ဆက္သည္ ၊ နားရွိလွ်င္ဆိုသည္ကေသာတာယတန ၾကားသည္ဆိုသည္ကဖသ၊ ပါဠိစကားျဖင့္ ေသာတ ေသာတသမၹ
သ ေသာတသမၹသဇာ ေ၀ဒနာ တဏွာ ဥပါဒါန္ ကံ ဇာတိ ဇရာမရဏ။ ရခိုင္စကားႏွင့္ေျပာလွ်င္ နားရွိ၍ၾကားသည္၊ နားသည္ ေသာ
တ ၾကားမႈသည္ ဖသ၊ ၾကားလွ်င္သာယာမသာယာေကာင္းမေကာင္းခံစားသည္ ေ၀ဒနာ။ မိမိတို႔စကားႏွင့္နားလည္တတ္ရန္အေရး
ႀကီးပါသည္၊ ကိုယ့္စကားႏွင့္နားမလည္လွ်င္ တရားကိုလုပ္လို႔မရပါ တရားကိုလည္းနားမလည္ႏိုင္ပါ။ တရားသည္သီးျခားမရွိပါ တ
ရားသီးျခားမရွိသည္ကိုနားမလည္ျဖစ္၍ ငါ႐ို႕သီးျခားစီတစ္ခုထားၿပီးအလုပ္လုပ္ေနရပါသည္၊ တရားသည္ခႏၶာကိုေျပာသည္ တရား
ရွာလွ်င္ခႏၶာ၌ေတြ႔ပါသည္။ ဤခႏၶာ၌နားရွိလို႔ၾကားသည္ နားသည္ေသာတ ၾကားသည္ကဖသ၊ ၾကား၍ခံစားရသည္ ခံစားရသည္ျဖစ္
၍လိုခ်င္သည္ ဆက္ေနပါသည္၊ လိုခ်င္၍စြဲလမ္းသည္ စြဲလမ္း၍ရေအာင္လုပ္သည္ အလုပ္ေပၚေနပါၿပီ၊ အလုပ္လုပ္၍ရသည္ ရလွ်င္
ပ်က္စီးရသည္ ေသရသည္။ ယင္းကိုပါဠိျဖင့္ သဠာယတနပစၥယာ ဖေသာ၊ ဖသပစၥယာ ေ၀ဒနာ၊ ေ၀ဒနာပစၥယာ တဏွာ၊ တဏွာပစၥ
ယာ ဥပါဒါနံ၊ ဥပါဒါနပစၥယာ ဘေ၀ါ၊ ဘ၀ပစၥယာ ဇာတိ၊ ဇာတိပစၥယာ ဇရာမရဏံပါ။ မေန႔ကဘုန္းႀကီးေျပာခဲ့ပါၿပီ ပါဠိအသံကိုၾကား
လွ်င္တရားေဟာေနသည္ေတာ့နားလည္ၾကပါသည္ တရားကိုမထင္မျမင္ၾကပါ၊ သဠာယတနသည္ မ်က္ေစ့နားႏွာေခါင္းလွ်ာကိုယ္
စိတ္ အာယတနေျခာက္ပါးျဖစ္ပါသည္။ မေန႔ကမ်က္ေစ့ စကၡာယတနအေၾကာင္းကိုေျပာၿပီးပါၿပီ၊ ယခုနား ေသာတာယတန ေသာတ
သမၹသ၊ နားသည္ ေသာတ ၾကားသည္က ေသာတသမၹသ၊ ရခိုင္ေ၀ါဟာရျဖင့္ၾကားသည္ ပါဠိေ၀ါဟာရျဖင့္ေသာတသမၹသ။ ၾကား
လွ်င္ခံစာသည္ ေသာတသမၹသဇာ ေ၀ဒနာ၊ စာထဲမွာမဟုတ္ပါ စာကေနာက္က်ေနပါၿပီ ကိုယ့္ကိုေမြးဖြားသည့္ေန႔ကပင္တရားျဖစ္ေပၚ
ေနပါသည္။ ခံစားရလွ်င္လိုခ်င္သည္ ေသာတသမၹသဇာ တဏွာ၊ ၾကားလိုခ်င္သဒၵတဏွာ ပါဠိစကားႏွင့္ကိုယ္စကားကို က်နစြာတြဲၿပီး
နားမလည္ျခင္းေၾကာင့္ သေဘာမေပါက္ျဖစ္ရပါသည္။ မိမိတို႔သည္ ရခိုင္စကားႏွင့္ကုလားစကားကို က်နစြာတြဲၿပီးနားလည္ထားလွ်င္
ေျပာသည့္ေလာက္ကပင္ ဤသည္ဤသည္ကိုေျပာသည္ကိုနားလည္ၿပီးျဖစ္သည္၊ ပါဠိကိုလည္းထိုကဲသို႔နားလည္မွအလုပ္လုပ္လို႔ရ
ပါသည္၊ တြဲၿပီးနားမလည္လွ်င္ တရားေဟာေနသည့္ေလာက္သာသိၿပီး အလုပ္လုပ္လိုမရႏိုင္ပါ။ ထိုအခါ ကိုယ္ထင္သည့္ကိုလုပ္ၾကပါ
သည္၊ အလႉလုပ္ဖို႔သီလေဆာက္တည္ဖို႔ပုတီးစိတ္ဖို႔ ဤသည္ပင္တရားလို႔ထင္ျမင္သြားပါသည္။ တရားကိုနားလည္ရန္အတြက္ ဘုန္း
ႀကီးကလည္းနားလည္ေအာင္ေျပာေနျခင္းပါ၊ အလုႉေပးသီလေဆာက္တည္မႈသည္ ဤအထဲပါသည္ကိုက်က်နနနားလည္သြားၿပီဆို
လွ်င္ ဤအထဲမွာဘဲအက်ံဳး၀င္သြားသည္လို႔နားလည္လို႔ရသြားပါသည္။
လိခ်င္မႈသည္ၾကားရ၍ျဖစ္သည္ ၾကား၍လိုခ်င္မႈကိုပါဠိ၌ သဒၵတဏွာ၊ လိုခ်င္လွ်င္မရမျဖစ္တိုသည့္က ဥပါဒါန္ ၾကား၍စြဲေနျခင္းျဖစ္
သည္၊ မရမျဖစ္ဆိုလွ်င္ ရေအာင္ဆိုတဲ့လုပ္တဲ့အလုပ္ေပၚလာပါသည္ အလုပ္ေပၚလာသည့္ကကံ ခႏၶာ၌ေပၚေနပါၿပီ၊ ထိုကံႏွင့္ရ
ေအာင္လုပ္လိုက္လွ်င္ လိုသေလာက္မရလွ်င္လည္း လုပ္သေလာက္ရသည့္စကားရွိပါသည္၊ လုပ္သေလာက္ရလာသည့္က ဇာတိ၊
ကမၼဘ၀ပစၥယာ ဇာတိေဟာထားပါသည္၊ ဤဟာသည္အလုပ္လုပ္တဲ့အတြက္ေၾကာင့္ ရသင့္သည္ကိုရျခင္းျဖစ္သည္၊ ရသင့္သည္ကို
ရလွ်င္ ဇာတိပစၥယာ ဇရာမရဏံ ရလွ်င္ေသရသည္။ ရရွိျခင္းမွာမေသလို႔မရွိပါ၊ နားကေနၾကားၿပီးဆက္သြားသည္၌လည္း အေသကို
ေက်းဇူးျပဳသြားပါသည္။ ေန႔တိုင္းေန႔တိုင္းၾကားေနသည့္တို႔ကိုၾကည့္ပါ ၾကားမႈ၌ေကာင္းမေကာင္းေ႐ြးေနသည္က လမ္းမွားသြားေအာင္
လုပ္ပစ္လိုက္ျခင္းျဖစ္သည္၊ အေကာင္းၾကားလွ်င္လည္းအေသကိုေက်းဇူးျပဳလိမ့္မယ္ မေကာင္းၾကားလွ်င္လည္းအေသကိုေက်းဇူးျပဳ
လိမ့္မယ္ အေကာင္းမေကာင္းခြဲျခားျခင္းသည္ ထြက္လမ္းကိုမသိေအာင္လုပ္ပစ္လိုက္သည္။ ယင္းေၾကာင့္ ကိန္းေသသိထားရမွာက
အေကာင္းဘဲၾကားၾကားမေကာင္းဘဲၾကားၾကား အေသကိုသာေက်းဇူးျပဳေနပါသည္။ ယခုတရားေဟာေနသည္ကိုထည့္လိုက္ပါ ယခု
တရားေဟာသည္ကို ဗုဒၶဘာသာ၌အႀကီးအက်ယ္ေကာင္းသည္၊ တရားေဟာသည္ကိုေကာင္းသည္ယူလွ်င္ အေသကိုေက်းဇူးျပဳေန
သည္ကိုနားလည္မႈမရွိျဖစ္ေနပါၿပီ။ နားရွိ၍ၾကားေနရမႈသည္ အေသကိုေက်းဇူးျပဳေနသည္လို႔နားလည္ပါ၊ နားသည္အေသကိုေက်းဇူး
ျပဳေသာအထဲမွာပါ၀င္ပါသည္၊ နားရလိုပါ၏ဆိုလွ်င္ အေသကိုရလိုပါ၏ႏွင့္တထပ္တည္းပါ။ စီးၿပီးတြက္ၾကည့္ပါ နားသည္ခႏၶာ ခႏၶာကို
ရလိုသည္ဆိုလွ်င္ အေသကိုရလိုပါ၏ဆိုေသာစကားႏွင့္စကားသံုးသာကြဲပါသည္၊ အေသကိုရလိုပါ၏ဆုမေတာင္းတစ္ခုသာျဖစ္သည္၊
အသံကြဲေနျခင္းကိုနားေထာင္ရန္မလိုဘဲ သေဘာသဘာ၀ကိုနားလည္ဘို႔လိုပါသည္။ အရွင္သာရိပုတၱရာအေလာင္းဥပတိသသည္
အရွင္အသဇိရဟန္းထံတရားနာေသာအခါ အရွင္အသဇိကိုယ္ေတာ္က ငါသည္ရဟန္းျဖစ္စတစ္၀ါသာရွိေသ့သည္ ဘုရား၏တရားကို
စံုေအာင္မသိႏိုင္ေသ့ေျပာေသာအခါ အရွင္သာရိပုတၱရာအေလာင္းဥပတိသသည္အလံုးစံုကိုတပည့္ေတာ္အားေျပာဖို႔မလိုပါ အဓိပၸါယ္
ပါေသာစကားခြန္းကိုသာတပည့္ေတာ္အားေျပာပါ အတၳေမ၀ ေမ သူရိကႎကာဟာသိ ဗ်ဥၥနံ အဟံ သာရိပုတၱရာအေလာင္းဥပတိသ
ေျပာေသာစကားခြန္းပါ၊ တပည့္ေတာ္ကိုအဓိပၸါယ္ပါေသာစကားတစ္ခြန္းသာေျပာပါ အဓိပၸါယ္မပါေသာစကားကိုေထာင္ႏွင့္ခ်ီၿပီးေျပာ
ေသာ္လည္းအက်ိဳးမရွိပါ အလိုလည္းမရွိပါ။ ေယ ဓမၼာ ေဟတုပၸဘာ၀ါ ဆိုတဲ့အဓိပၸါယ္ပါေသာ ‘အေၾကာင္းေၾကာင့္ အက်ိဳးျဖစ္သည္’ စ
ကားခြန္းကိုေျပာလိုက္သည္၊ ေသရျခင္း၏အေၾကာင္းကို ဥပတိသသည္သိသြားသည္။ ေသျခင္းသည္အက်ိဳး အေၾကာင္းေၾကာင့္အ
က်ိဳးျဖစ္ေနသည္၊ အေၾကာင္းမရွိလွ်င္ ေသက်ိဳးမရွိႏိုင္ သစၥာေလးပါးကိုတန္းၿပီးဉာဏ္ရွိသူသည္သိသြားသည္။ ငါ႐ို႕က ဉာဏ္မရွိသည္
ျဖစ္၍ သက္သက္ေလ့လာေနရပါသည္၊ ယင္းေလ့လာျခင္းသည္ ဉာဏ္ႀကီးပြါးေၾကာင့္ပါ။ ခႏၶာျဖစ္စဥ္ကို ၪာဏ္ေရာက္ေအာင္သင္ရ
ပါလိမ့္မယ္၊ မိုးကုတ္တရားသည္ ခႏၶာမွာၪာဏ္ေရာက္ေနဖို႔လိုပါသည္။ ပင္ရင္းကေတာ့ဘုရားတရားပါ ယင္းဘုရားတရားကိုမိမိတို႔က
ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ပါဠိကို ႏႈတ္တိုက္က်က်နန႐ြတ္ၿပီးဆိုလာသည္ နားမလည္ပါ။ ဆိုလိုေသာစကားသည္ ဘုရားေဟာေသာအခါနားမလည္
မိုးကုတ္ေျပာမွနားလည္သည္၊ ထို႔ေၾကာင့္ မိုးကုတ္ကိုဆရာတင္ရျခင္းျဖစ္ပါသည္၊ ငါ႐ို႕ကဘုရားေဟာလို႔သိေသာပရိတ္သတ္မဟုတ္
ပါ မိုးကုတ္ေျပာမွသိေသာပရိတ္သတ္ျဖစ္သည္။ ဤတရားကိုဘုရားေဟာပါသည္ သို႔ေသာ္ ဘုရားေဟာေသာပါဠိကိုက်က္ၿပီးၾကည့္
ေသာအခါငါ႐ို႕ကနားမလည္ပါ မိုးကုတ္ေျပာသည္ကိုမွနားလည္သည္၊ ယင္းနဲ့မိုးကုတ္သည္အနီးကပ္ဆံုးဆရာျဖစ္ၿပီး ပင္ရင္းဆရာ
သည္ဘုရားပါ၊ ထို႔ေၾကာင့္ မိုးကုတ္ကိုဆရာတင္ရပါသည္။ ဤတရားကိုငါတို႔ကဲသို႔ ၪာဏ္မရ်ိသူကိုမ်က္စီးပြင့္ေအာင္ တရားကိုျမင္
တတ္ေအာင္ေျပာတတ္သည္ အင္မတန္ေက်းဇူးႀကီးေသာဆရာေတာ္ဘဲလို႔ေက်းဇူးတင္ရပါသည္။
အေၾကာင္းအက်ိဳးကိုရွာေသာအခါ နားရွိလို႔ၾကားရသည္၊ ၾကားမႈျဖစ္ေၾကာင့္သည္ နားရွိလို႔ျဖစ္သည္။ ၾကားသည္က ဖသ၊ ၾကား
လွ်င္ခံစားသည္ ခံစားလို႔လိုခ်င္မႈျဖစ္သည္ လိုခ်င္လို႔စြဲလမ္းသည္ စြဲလမ္းလို႔ရေအာင္လုပ္သည္ ရေအာင္လုပ္လွ်င္ လိုသေလာက္မရ
လွ်င္လည္းလုပ္သေလာက္ရသည္၊ ရလာလွ်င္ေနာက္ဆံုးပ်က္စီးရသည္။ နားရွိျခင္းသည္ အေသကိုေက်းဇူးျပဳမႈထင္ရွားသည္၊ အေသ
သည္အက်ိဳးတရား နားသည္အေၾကာင္းတရားပါ။ နားၿပီးလွ်င္ကိုယ္ခႏၶာမွာရွိေသာႏွာေခါင္းကိုေျပာပါမယ္၊ ႏွာေခါင္းရွိလို႔အနံ႔ကိုနံပါ
သည္ အသက္ရွိလို႔နံသည္မဟုတ္ပါ၊ ငါ႐ို႕ကလမ္းလြဲေအာင္အသက္ရွိလို႔နံသည္ လမ္းလြဲလိုက္လွ်င္လက္သည္အရင္းကိုမသိႏိုင္ျဖစ္
သြားသည္၊ မူရင္းေပ်ာက္သြားေအာင္လုပ္ပစ္လိုက္သည္က အ၀ိဇၨာ၏သတၱိပါ။ အသက္ရွိလို႔နံသည္မဟုတ္ ႏွာေခါင္းရွိလို႔နံပါသည္၊
ႏွာေခါင္းသည္ဃာနာယတန ဃာနာယတနသည္ပါဠိစကားပါ၊ မိမိတို႔ကိုယ့္စကားႏွင့္ဆိုလွ်င္ ႏွာေခါင္းပါ။ ႏွာေခါင္းရွိလို႔နံသည္ ႏွာ
ေခါင္းသည္ဃာနာယတန နံသည္ကဖသ၊ နံလွ်င္ခံစားသည္ ေ၀ဒနာကိုဆက္ေနပါၿပီ၊ နံလို႔ခံစားသည္ ယင္းကိုဖသပစၥယာေ ေ၀ဒနာ
ပါဠိစကားပါ၊ နံလို႔ခံစားမႈသည္ ခႏၶာျဖစ္စဥ္မွာမွန္ေနပါသည္၊ ခံစားလွ်င္လိုခ်င္မႈေပၚလာသည္ လိုခ်င္လာလွ်င္မရမျဖစ္စြဲလမ္းသည္ မရ
မျဖစ္ျဖစ္လာလွ်င္ ရေအာင္လုပ္ေသာကံေပၚလာပါသည္ ရေအာင္လုပ္လွ်င္ရရွိလာသည္ဇာတိ၊ ရလာလွ်င္ပ်က္စီးမႈကိုရရွိသည္ျဖစ္၍
ေနာက္ဆံးပ်က္စီးရပါသည္။ နံမႈႏွင့္ပတ္သက္၍ဥပမာအားျဖင့္ ႏိုင္ငံျခားျဖစ္ေရေမႊးတစ္ပုလင္းကို မိမိတို႔သည္ေကာင္းသည္ဟုခံစား
ရ၍ မရမျဖစ္နဲ႔ရေအာင္၀ယ္ယူလိုက္သည္ျဖစ္၍ရရွိလာပါသည္ ရရွိမႈသည္ဇာတိပါ၊ ရရွိလာေသာထိုေရေမႊးသည္ မကုန္မခန္းဘဲမေန
ပါေနာက္ဆံုးကုန္ခန္းရပါသည္၊ အျမန္သံုးလွ်င္လည္းကုန္ခန္းမယ္ တာရွည္သံုးလွ်င္လည္းကုန္ခန္းပါမယ္ ရလာျခင္းသည္ ကုန္ေသာ
သေဘာရွိမႈကိုရရွိျခင္းေၾကာင့္ျဖစ္ပါသည္၊ ယင္းကို ၀ယဓမၼာ သခၤါရာ ျမတ္စြာဘုရားသည္ပရိနိဗၺာန္စံခါနီးေဟာခဲ့ပါသည္။ အလုပ္
လုပ္လို႔ရသည္ဟူသမ်သည္ ပ်က္စီးျခင္းသေဘာရွိသည္၊ သခၤါရေခၚေသာ႐ုပ္တရားႏွင့္နာမ္တရားသည္ ပ်က္စီးမႈ၌လမ္းဆံုးသည္။ အ
ပၸမာေဒန သမၸာေဒထ သတိတရားကိုေမႊးျမဴၿပီးျမင္ေအာင္ၾကည့္ၾကပါဟုမိန္းမွာခဲ့ပါသည္၊ ထိုအခါသေဘာတရားကိုနားလည္လာပါ
လိမ့္မယ္၊ ဤသာသနာကိုထားခဲ့၍ ဘုန္းႀကီးမ်ားကလည္းဤသေဘာတရားတို႔ကို ဆရာသမား၏ေက်းဇူးေၾကာင့္သိေသာအခါ အ
ခ်င္းခ်င္းျဖန္႔ခ်ီေပးေနျခင္းျဖစ္ပါသည္၊ တရားအသိကိုသြင္းျခင္းသည္ ဤသည္တို႔ကိုေျပာျခင္ပါ။ ဤတရားသေဘာကိုနားလည္သြားၿပီး
ျဖစ္လွ်င္ ကိုယ့္ခႏၶာအေၾကာင္းကိုနားလည္သြားပါၿပီ၊ လုပ္ကိုင္စားေသာက္ေနသည္လို႔ေျပာေနျခင္းသည္ အမွန္ကေသဖို႔ရန္ေက်းဇူးျပဳ
ေနသည္ကိုသိသြားပါသည္။
ႏွာေခါင္းၿပီးလွ်င္လွ်ာပါ လွ်ာကိုပါဠိျဖင့္ ဇိ၀ွါယတန၊ ဘဂၤလာ၌လည္းလွ်ာကိုဇိ၀ွါေျပာၾကသည္။ လွ်ာရွိလို႔စားသည္ စားသည္က ဖ
သ၊ စားလွ်င္ခံစားမႈေပၚသည္ေ၀ဒနာ ဖသသည္ေ၀ဒနာကိုေက်းဇူးျပဳေနပါၿပီ ယင္းကိုဇိ၀ွါယတန ဇိ၀ွါသမၹသ ဇိ၀ွါသမၹသဇာေ၀ဒနာ။
တဏွာသည္စားသည္ကိုစြဲေသာတဏွာျဖစ္သည္ တဏွာပစၥယာ ဥပါဒါနံ အစြဲႀကီးသြားပါၿပီ၊ ဥပါဒါန္အစြဲႀကီးေသာလွ်င္ ရေအာင္အား
ထုပ္တဲ့ကမၼဘ၀၊ ရရွိလာသည့္ကဇာတိ ဥပပတၱိဘ၀၊ ရရွိၿပီးေနာက္ပ်က္စီးသြားသည္၊ ပ်က္စီးသြားသည္ဆိုျခင္းသည္ စားၿပီးလွ်င္ဆံုး
သြားသည္၊ ေလာက၌အစားေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ခြန္အားဗလမ်ား ေနာက္ဆံုးအေသမွာဘဲလမ္းဆံုးပါသည္။ ခႏၶာသည္ဤသေဘာသြားေန
ျခင္းကို စီးၿပီးတြက္ၾကည့္လွ်င္ျငင္းမရပါ။ လွ်ာရွိမႈသည္အေသကိုေက်းဇူးျပဳပါသည္ လွ်ာသည္ေသေၾကာင္း အေသသည္အက်ိဳး အ
ေၾကာင္းႏွင့္အက်ိဳးကိုသိပါၿပီ၊ ငါသူမဟုတ္ပါ အေျပာ၌ငါလို႔ေျပာေနရမႈသည္အျပစ္မဟုတ္ပါ စိတ္ထဲ၌လွ်ာကိုငါလို႔မယူပါႏွင့္ ငါလို႔ယူမွ
အျပစ္ျဖစ္ပါသည္၊ ငါလို႔ယူလွ်င္အသိမ၀င္ႏိုင္ေတာ့ပါ ငါလို႔လွ်ာကိုယူၿပီးဖက္ထားလွ်င္ အေသမွမလြတ္ႏိုင္ပါ။ လွ်ာသည္ေသေၾကာင့္
လို႔မသိလွ်င္ လႊတ္ခ်င္စိတ္မေပၚပါဖက္ထားပါသည္ ဖက္ထားမႈသည္ဥပါဒါန္ျဖစ္သည္။ ေျပာေသာအခါငါ့လွ်ာ ငါ့ပါးစပ္ႏွင့္စားသည္
ေျပာလို႔ရပါသည္ စိတ္ထဲ့မွာငါ့ဟာလို႔မယူရပါ၊ လွ်ာသည္ေသေၾကာင့္တရားထဲမွာပါသည္ကိုစဥ္းစားၾကည့္ပါ ငါ့ဟာယူသင့္မယူသင့္
ကို။ ျမတ္စြာဘုရားသည္ ငါငါ့ဟာေျပာသင့္မေျပာသင့္မမိန္းၾကားပါ ငါငါ့ဟာယူသင့္မယူသင့္သည္သာမိန္းပါသည္၊ ငါငါ့ဟာယူသင့္မ
ယူသင့္ဆိုျခင္းသည္ သေဘာတရားကိုမိန္းျခင္းျဖစ္ပါသည္၊ ငါငါ့ဟာမယူသင့္ဆိျုခင္းသည္ အေျပာကိုဆိုလိုသည္မဟုတ္ပါ၊ အေသ
ကိုေက်းဇူးျပဳသည္ျဖစ္၍ ငါငါ့ဟာမယူသင့္ပါ။ လွ်ာသည္ရွိေတာ့ရွိပါသည္ ငါငါ့ဟာမယူသင့္လွ်င္ ငါလည္းမဟုတ္ငါ့ဟာလည္းမဟုတ္
သက္သက္ေသေၾကာင္းတရားလို႔ အလယ္အလတ္အသိမ်ိဳးႏွင့္သိ၍ လွ်ာသည္ေနာက္ျဖစ္လ်က္ကိုယ့္ကိုေသရန္ေက်းဇူးမျပဳႏိုင္ပါ၊ လို
ရင္းျဖစ္သည္က သိမ္းပိုက္ၿပီးမရွိျခင္းေၾကာင့္ျဖစ္ပါသည္။
ကာယာယတန မ်က္ေစ့နားႏွာေခါင္းလွ်ာကိုဖယ္လိုက္လွ်င္ က်ံေသာခႏၶာအစိတ္အပိုင္းအတြင္းအျပင္ဟူသမွ်သည္ ကာယာယတ
နေခၚပါသည္။ ကာယ ကိုယ္ရွိသည္ျဖစ္၍ ထိုင္သည္ထသည္သြားသည္ရပ္သည္အလုပ္လုပ္သည္သိမ္းဆည္းသည္စသည္ျဖင့္လုပ္
ေနမႈသည္ ကာယရွိလို႔လုပ္ေနရျခင္းျဖစ္သည္၊ ကာယမရွိလွ်င္ထိုင္ထသြားလာစသည္တို႔ကိုလုပ္လို႔မရပါ။ ထိုင္သည္ထသည္သြား
သည္ရပ္သည္ကဖသပါ၊ ဤဖသသည္ကာယကိုယ္ရွိလို႔ျဖစ္ပါသည္။ သြားလာထိုင္ထဖသသည္ အသက္ရွိလို႔ျဖစ္သည္မဟုတ္ ကိုယ္
ရွိလို႔ျဖစ္ပါသည္၊ အသက္ရွိလို႔ျဖစ္သည္မယူရပါ။ ထိုင္သည္ထသည္ရပ္သည္သြားလာသည္အလုပ္ကိစၥတို႔ကိုစီမံေနရမႈသည္ ကိုယ္ရွိ
လို႔ျဖစ္ပါသည္။ ထိုင္ထသြားလာလုပ္လိုက္တဲ့အခါ ေကာင္းမေကာင္းေ၀ဒနာေပၚလာပါသည္၊ ေ၀ဒနာေပၚရျခင္း၏အေၾကာင္းသည္
ထိုင္ထသြားလာအလုပ္လုပ္လိုက္ေသာေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ ထိုင္ေသာအခါ ထိုင္ဖို႔ေကာင္းသည့္သေဘာေလးတစ္ခုေပၚလာပါမယ္
ထိုင္ဖို႔မေကာင္းသေဘာေလးတစ္ခုေပၚလာပါမယ္၊ နဂိုက ဤသေဘာမရွိေသ့ပါ ထိုင္ေသာအမူအရာသည္ ေ၀ဒနာကိုေက်းဇူးျ႔ပဳ
ဆက္ထားပါသည္။ ရပ္ေသာအခါ၌လည္းရပ္၍ေကာင္းမေကာင္း သြားလာေသာအခါ၌လည္းသြားလာ၍ေကာင္းမေကာင္း အိပ္ေသာ
အခါ၌လည္းအိပ္၍ေကာင္းမေကာင္း ဤသေဘာတို႔သည္သက္သက္ေပၚေနပါသည္၊ ဤေပၚေနျခင္းတို႔သည္တရားပါ ဖသပစၥယာ
ေ၀ဒနာ။ ေန႔တိုင္းေန႔တိုင္းကိုယ့္ခႏၶာမွာ ေပၚေနသည္တို႔ကိုျမင္ေအာင္ၾကည့္ပါ၊ ေ၀ဒနာျဖစ္ၿပီးလွ်င္တဏွာဆိုသည္က ေကာင္းသည္
ဆိုလွ်င္အေကာင္းကိုမခ်လိုတြယ္ကပ္သြားၿပီး မေကာင္းကိုဖယ္ပစ္လိုက္သည့္သေဘာသည္တဏွာပါ။ တဏွာသည္အစီး စိတ္၌ၿငိ
ကပ္မႈသေဘာရွိပါသည္၊ စိတ္၌ၿငိကပ္သည္ကို ေဖာ႒ဗၺတဏွာ၊ ေဖာ႒ဗၺတဏွာသည္လုပ္ငန္းကိုင္ငန္းေကာင္းလွ်င္ အလုပ္၌ၿငိကပ္
သည္၊ ထိုကပ္ၿငိစိတ္သည္ နဂိုမူလ၌ရွိသည္မဟုတ္ပါ ေ၀ဒနာေၾကာင့္ျဖစ္လာသည့္တဏွာပါ။ ကပ္ဖန္မ်ားလွ်င္ခြါမရျဖစ္ပါသည္၊ ဤ
ေနရာ၌ေနရန္ေကာင္းသည္ ဤေနရာ၌အစီးအပြါးရေလြလြယ္ကူသည္ ဤေနရာ၌သားေရးသမီးေရးအဆင္ေျပသည္ အဆင္ေျပ
သည္ကဥပါဒါန္ျဖစ္ပါသည္။ အဆင္ေျပသည္ေနရာကိုစြဲၿပီးေနလွ်င္ ထိုေနရာ၌ဆက္ၿပီးအလုပ္လုပ္မႈသည္ထင္ရွားပါသည္ ယင္းလုပ္
မႈသည္ကံပါ။ အလုပ္လုပ္လွ်င္လိုသေလာက္မရလွ်င္လည္း လုပ္သေလာက္ရပါသည္၊ ႐ြာစကားႏွင့္ေျပာလွ်င္ တသက္စာမရလွ်င္
လည္းတစ္ရက္စာရပါသည္၊ တစ္ရက္စာမရလွ်င္လည္း တနပ္စာရပါသည္၊ ထိုရလာျခင္းသည္ဇာတိ၊ ဇာတိရလာလွ်င္ အဆံုးအေသ
ကိုဘဲေက်းဇူးျပဳပါသည္။ ခႏၶာျဖစ္ျခင္းသည္ ေနာက္ဆံုးအေသကိုသာေက်းဇူးျပဳသည္ျဖစ္၍ ငါငါ့ဟာလို႔မယူသင့္ပါ၊
သဠာယတန၌ကာယာယတနၿပီးလွ်င္မနာယတနပါ မနာယတနသည္စိတ္ျဖစ္ပါသည္။ စိတ္သည္ ျမင္ဖူးၾကားဖူးနံဖူးစားဖူးလုပ္
ကိုင္ဖူးသည္ကိုစဥ္းစားပါသည္၊ ေကာင္းေသာအလုပ္မေကာင္းေသာအလုပ္ စီးပြါးေရးလူမႈေရးပညာေရးသားေရးသမီးေရး ထိုအေရး
အရာေျမာက္မ်ားစြာတို႔ကိုဓမၼေခၚပါသည္။ ျမင္မႈၾကားမႈနံမႈစားမႈလုပ္ကိုင္မႈပစၥဳပၸန္တည့္တည့္ကိုဖယ္ကစ္လိုက္ၿပီး ေနာက္က်ံသည္ကို
စဥ္းစားမႈသည္ဓမၼာ႐ံုပါ၊ ယင္းဓမၼကိုစဥ္းစားမႈဟူသမွ်သည္ဓမၼာယတန၊ စိတ္ကစဥ္းစားေသာအခါ စဥ္းစားစရာႏွင့္ေတြ႔ေနသည့္စိတ္
သည္မနာယတန၊ စဥ္းစားေနသည္ကဖသ။ စိတ္ရွိလွ်င္စဥ္းစားမႈမ်ားေပၚပါသည္ တရားကိုမသိေသာသူက အသက္ရွိလို႔စဥ္းစားသည္
လို႔ေျပာၾကသည္ စိတ္သည္အသက္မဟုတ္ပါ စိတ္သည္နာမ္တရားျဖစ္ပါသည္။ စိတ္ရွိလို႔စဥ္းစားသည္သိရပါမယ္ အသက္ရွိလို႔စဥ္း
စားသည္ယူလွ်င္ အေၾကာင္းမွားေနပါၿပီ၊ ထို႔ေၾကာင့္ အေသမလြတ္ႏိုင္ျဖစ္ရပါသည္။ ရွိရင္းစြဲျဖစ္ေသာအေၾကာင္းသည္ အသက္မ
ဟုတ္ပါစိတ္ရွိလို႔စဥ္းစားမႈျဖစ္ပါသည္ ထိုမွသာအေၾက႕ာင္းမွန္အက်ိဳးမွန္ကိုသိပါသည္။ စိတ္ရွိလိုစဥ္းစားလွ်င္ခံစားရသည္ ဖသပစၥယာ
ေ၀ဒနာ၊ ခံစားလွ်င္လိုခ်င္သည္ ေ၀ဒနာပစၥယာ တဏွာ၊ လိုခ်င္လွ်င္စြဲလမ္းသည္ တဏွာပစၥယာ ဥပါဒါနံ၊ စြဲလမ္းလွ်င္ရေအာင္လုပ္
သည္ ကံေပၚသြားပါၿပီ၊ ရေအာင္လုပ္လွ်င္ရသည္ ခႏၶာေပၚပါၿပီ၊ ရလွ်င္ေနာက္ဆံုးပ်က္ရပါသည္။ ဇရာမရဏကိုဘုန္းႀကီးက ဇရာမရ
ဏံ ရင့္က်က္ျခင္းဇရာ ပ်က္စီးျခင္းမရဏသည္ျပန္ထားပါသည္၊ ငါ႐ို႕ကေသသည္ဆိုလွ်င္လူတစ္ခုတည္းအထင္ေရာက္ပါသည္ ခႏၶာ
ဟူသမွ်ပ်က္စီးသည္လို႔နားလည္ပါ၊ လူအမ်ားကသစ္ပင္ကိုလည္းေသသည္ ကၽြဲေသသည္ႏြားေသည္စသည္ျဖင့္ေျပာၾကသည္၊ ေသ
သည္ဆိုရာ၌ အသက္ရွိလို႔ယူသည္ကိုလြတ္ေစလို၍ အသက္မဟုတ္ပ်က္စီးေနသည္။ ျမတ္စြာဘုရားသည္ တကယ္တိက်ေသာတ
ရားကိုေျပာေသာအခါ မရဏမၸိ ခႏၶာနံ ေဘေဒါ ခႏၶာပ်က္သည္ကိုမရဏေခၚသည္။ လူေသသည္နတ္ေသသည္ျဗဟၼာေသသည္မ
ဟုတ္ပါ ငါ႐ို႕ပညာေပၚေအာင္တရားကိုနာခြင့္ကိုမရပါ၊ အေၾကာင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးေၾကာင့္ တရားကိုၾကားခြင့္နာခြင့္မရပါ။ တကာတကာမမ်ား
သည္ ကုသိုလ္ႏွင့္နီးစပ္သည္ ဘုန္းႀကီးမ်ားသည္တရားႏွင့္နီးစပ္သည္၊ တရားႏွင့္နီးစပ္ေနသည္ေတာင္မွ နားေထာင္ခြင့္မရပါ ဘယ္
ေလာက္ထိေ၀းေနရသလဲတြက္ၾကည့္ပါ၊ ယင္းေၾကာင့္ျမတ္စြာဘုရားက သူေတာ္ေကာင္းတရားကိုနားေထာင္ခြင့္ရျခင္းသည္ဒုလႅဘ
တရားပါ။ ၾကားဖူးပါလိမ့္မယ္ သဒၶမၼသ၀နံ အတိဒုလႅဘံ၊ ဤဒုလႅဘတရားကိုလူတိုင္းနားေထာင္ခြင့္ရသည္မထင္ပါနဲ႔ တကယ့္အလုပ္
လုပ္တဲ့အခါက်မွ အမွန္ဒုလႅဘမွန္းသိပါသည္။ အသက္ႏွစ္ဆယ့္ငါးႏွစ္တိုင္ေအာင္နားေထာင္ခြင့္မရခဲ့ အသက္ငါးဆယ္တိုင္ေအာင္
နားေထာင္ခြင့္မရခဲ့ ေသေအာင္ထိနားေထာင္ခြင့္မရခဲ့ ခ်င္းေအာင္ေျပာလွ်င္ဘုန္းႀကီးမ်ားသည္ အသက္ေလးဆယ္ေက်ာ္ေလာက္မွ
ဤဟာတို႔ကိုနားလည္သေဘာေပါက္လာသည္ အေၾကာင္းတိုက္ဆိုင္သြားလို႔ျဖစ္သည္။ ထို၏ေနာက္ပိုင္း၌ဆိုလွ်င္တခုမွမသိပါ ပါဠိ
မ်ားကိုဘုန္းႀကီးမ်ားသည္ ရွင္သာမေဏဘ၀ကပင္ရပါသည္ ဒါကိုနားမလည္တတ္ပါ။ နားလည္လာေသာအခါ လူတိုင္းသိသင့္ေသာ
တရားျဖစ္သည္ ေျပာတတ္လွ်င္လူမ်ားသိလာၾကလိမ့္မယ္ ေျပာတတ္ဖို႔သာအဓိကျဖစ္သည္ကိုျမင္ပါသည္။ ဘုန္းႀကီးမ်ားကလည္း နားလည္သြားသည္ဆိုျခင္းသည္ ေျပာတတ္တဲ့မိုးကုတ္ဆရာေတာ္ႏွင့္ေတြ႔သြားလို႔ျဖစ္သည္၊ ဘုန္းႀကီးကိုနားလည္ေအာင္ေျပာတတ္
ပါသည္ အျခားဆရာေတာ္မ်ားသည္ ဘုန္းႀကီးကိုဤေလာက္ထိနားလည္ေအာင္မေျပတတ္ၾကပါ ေက်းဇူးကန္းသည္မဟုတ္ပါ၊ ဘုန္း
ႀကီးနားလည္မႈသည္ မိုကုတ္ေျပာစကားကိုမွနားလည္သည္။ နားလည္ေသာအခါ ဤနည္းႏွင္ဆိုလွ်င္လူတိုင္းနားလည္ႏိုင္သည္ယံု
ၾကည္လ်က္အားရွိသြားပါသည္၊ဘုန္းႀကီးမ်ားကလူတိုင္းနားလည္ရမည့္တရားကိုနားလည္ေအာင္ေျပာေသာအခါယခုနားလည္သင့္သ
ေလာက္နားလည္ေနၾကသည္တို႔ကိုဘုန္းႀကီးလည္းသိပါသည္။ အေသးစိတ္ေကာက္ျပေသာအခါနားလည္ပါသည္ ၊ ကိုယ္ေသာတာ
ပန္ျဖစ္မႈ သကဒါကံျဖစ္မႈတိုကိုဖယ္ထားလိုက္ တရားကိုေတာ့နားလည္သြားပါၿပီ ခႏၶာသည္တရားဘဲလို႔သိသြားပါၿပီ။
ယခုေျပေနသည္ကိုစဥ္းစားၾကည့္ပါ စိတ္ေၾကာင့္ေတြးစိတ္ေပၚသည္ဖသ။ ဖသေၾကာင့္ ခံစားမႈေ၀ဒနာေပၚသည္၊ ခံစားမႈေ၀ဒနာ
ေၾကာင့္တဏွာေပၚသည္၊ တဏွာေၾကာင့္ဥပါဒါန္ေပၚသည္၊ ဥပါဒါန္ေၾကာင့္ကံေပၚသည္၊ ကံေၾကာင့္ခႏၶာေပၚသည္ ခႏၶာေပၚသည့္အ
တြက္ေၾကာင့္ အိုနာေသသို႔ေရာက္ပါသည္။ စိတ္ရေနမႈသည္တကာတကာမတို႔အတြက္ ခ်မ္းသာမႈကိုမေပးဘဲ ေသေအာင္ေက်းဇူးျပဳ
ေနပါသည္၊ အားလံုးေပါင္းလိုက္လွ်င္ မ်က္ေစ့နားႏွာေခါင္းလွ်ာကိုယ္စိတ္တို႔ကိုအားကိုးမရပါ အသိကိုသာအားကိုးရပါမယ္၊ ယင္းနဲ႔
ဓမၼံ သရဏံ ဂစၧာမိဘုရားေဟာပါသည္ တရားကိုအားကိုးပါ။ မ်က္ေစ့နားႏွာေခါင္းလွ်ာကိုယ္စိတ္တိုကိုအားကိုးမေနရပါ အားကိုးေန
လွ်င္အေသကမလြတ္ႏိုင္ပါ ဤအသိကိုသာအားကိုးရပါမယ္၊ တရားကိုအားကိုရန္မိဘသည္သင္ဖို႔မတတ္ မိဘကိုအျပစ္ေျပာစရာမ
ဟုတ္ပါ မိဘကိုယ္ကမသိမျမင္ မသိမျမင္သူရမွာသင္ဖို႔မတတ္ျဖစ္ပါသည္။ ဆရာသမားလည္းသင္ဖို႔မတတ္ အျခားသူလည္းသင္ဖို႔မ
တတ္၊ ကိုယ့္ကိုဘြဲ႔ဒီဂရီရေအာင္သင္ေပးလိုက္ေသာေက်းဇူးရွင္ဆရာသမားမ်ားရွိပါသည္ သူတို႔သည္ေျပာဖို႔မတတ္၊ ေျပာဖို႔မတတ္
သည္ျဖစ္၍အလကားအသံုးမက်မဟုတ္ပါ သူသည္မသိလို႔ျဖစ္ပါသည္။ ဘုရားသည္က်က်နနသိသည္ျဖစ္၍ေျပာတတ္ပါသည္ အင္မ
တန္ေက်းဇူးႀကီးပါသည္၊ မိဘသည္ စား၀တ္ေနေရးပညာေရးထည့္ေပးလိုက္သည္ကမိဘေက်းဇူး သို႔ေသာ္ခႏၶာလြတ္ေအာင္ခႏၶာသ
ေဘာကိုသိေအာင္မေပးတတ္ပါ၊ တကယ္လို႔သာသိလွ်င္ေျပာကိုေျပာပါလိမ့္မယ္ မသိေသာေၾကာင့္မေျပာတတ္ျဖစ္ပါသည္။ ဘုရား
ကေတာစံုေအာင္သိသူျဖစ္၍ ဘုရားႏွင္ေတြ႔လွ်င္မိမိတို႔သိလို႔ရပါသည္၊ သက္သက္အေသကိုေက်းဇူးျပဳေနသည္တရားကိုသိသြားပါ
သည္။ အေသကိုေက်းဇူးျပဳေနေသာတရားကိုပါဠိႏွင္ေျပာလွ်င္သမုဒယသစၥာ ေသေၾကာင့္အမွန္၊ ေသသည္ကဒုကၡသစၥာ ေသက်ိဳးအ
မွန္သစၥာႏွစ္ခုပါ။ သမုဒယသစၥာသည္အမ်ားႀကီးထြက္သြားပါသည္ သဠာယတနသည္သမုဒယသစၥာ၊ ဖသ သမုဒယသစၥာ၊ ေ၀ဒနာ
သမုဒယသစၥာ၊ တဏွာ သမုဒယသစၥာ၊ ဥပါဒါန သမုဒယသစၥာ၊ ကမၼဘ၀ သမုဒယသစၥာ၊ ဇာတိ သမုဒယသစၥာ ေသေၾကာင့္ခ်ည္း
ထြက္သြားပါသည္၊ ေသက်ိဳးသည္ ဇရာမရဏတစ္ခုသာရွိပါသည္။ အေသတစ္ခုတည္းကို နည္းနည္းအမ်ိဳးမ်ိဳးႏွင့္ေသေအာင္ပံ့ပိုးေန
သည္တို႔ကိုၾကည့္ပါ ခႏၶာျဖစ္လာလွ်င္အေသကေတာ့ၿမဲေနပါသည္၊ ခႏၶာျဖစ္ရန္အတြက္ေက်းဇူးျပဳေနျခင္းတို႔သည္စာမဟုတ္ပါ မိမိတို႔
ေန႔တိုင္းလုပ္ေနမႈတို႔ျဖစ္ပါသည္။ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုဤတရားတို႔ကိုနားလည္ၿပီးၾကည့္ေသာအခါမွ မိမိခႏၶာသည္ သက္သက္အေသဘက္
ကိုေန႔ပါညာဥ့္ပါေျပးေနသည္ကိုနားလည္လာပါသည္၊ ခႏၶာျဖစ္ေနျခင္းသည္အေသကိုသြားေနပါသည္ အေသကိုသြားေနေသာလမ္း
ကို သမုဒယသစၥာ၊ ေသေနသည္က ဒုကၡသစၥာ၊ ေန႔တိုင္းေန႔တိုင္း ျမင္တိုင္းၾကားတိုင္းနံတိုင္းစားတိုင္းလုပ္ကိုင္တိုင္းၾကံေတြးတိုင္း အ
ေသသို႔ေျပးေနပါသည္။ ယခုအခ်ိန္ေစ့သည္ျဖစ္၍ တရားထိုင္ၾကရေအာင္။
No comments:
Post a Comment