Total Pageviews

Friday, December 11, 2015

                  ဘဂၤလားေဒ့ခ်္ႏိုင္ငံ ဖေလာင္းခ်ိပ္(cox's bazar)ၿမိဳ႔ ဇယသုခေက်ာင္း၌
   စစ္ေတြၿမိဳ႔
ဓာတ္လယ္ေက်ာင္းတိုက္ မဟာကမၼ႒ာနာစရိယ ဘဒၵႏၲသု၀ဏၰ ဆရာေတာ္
       ၂၀၀၇ ခု ေမလ ၅ ရက္ေန႔ မြန္းလြဲ ၃ နာရီမွ ၄ နာရီထိ ေဟာၾကားအပ္ေသာ
                                ပဋိစၥသမုပၸါဒ္တရားေတာ္
                                                                                 အဂၤါတစ္ဆယ့္ႏွစ္ပါး (႐ုပ္)

     ပထမအခ်ိန္၌ အဂၤါတစ္ဆယ့္ႏွစ္ပါး တရားကိုယ္မ်ား ေကာက္ျခင္းသည္ နာမ္ထိေရာက္သြားပါၿပီ၊ မွတ္မိေအာင္ ျပန္ေျပာပါမယ္။ အ၀ိဇၨာ တ
ရားကိုယ္သည္ ေမာဟျဖစ္သည္။ သခၤါရ တရားကိုယ္သည္ ေစတနာ၊ ခႏၶာမာရွိေသာ ေစတနာျဖစ္သည္၊ ငါသူမဟုတ္ပါ။ ၀ိဉာဏ္တရားကုိယ္သည္ စိတ္ျဖစ္သည္၊ စိတ္သည္လည္း ခႏၶာမွာရွိပါသည္၊ ငါသူမဟုတ္ပါ။ တရားရွာ ခႏၶာမွာေတြ႔ ဆိုသည္စကားကို ၾကားဖူးၾကပါလိမ့္မယ္၊ တရားသည္၊ ခႏၶာမွာရွိပါသည္၊ စိတ္ကို စိတ္လို႔သိမႈသည္ တရားကို သိျခင္းျဖစ္ပါသည္။
     သိစရာတရားသည္ ႏွစ္မ်ိဳးရွိသည္၊ စိတ္ကို စိတ္လို႔သိမႈႏွင့္ စိတ္မရွိသည္ကို သိမႈျဖစ္သည္။ စိတ္ကို စိတ္လို႔သိလ်က္ စိတ္၏အျဖစ္အပ်က္ကို
သိမႈသည္ ဤဘက္နယ္ကို သိျခင္းျဖစ္သည္၊ စိတ္သည္ လံုး၀မရွိ သိသြားျခင္းသည္ ထိုဘက္ နိဗၺာန္ကို သိျခင္းျဖစ္သည္။ စိတ္ေခၚေသာ ၀ိဉာ
ဏကၡႏၶာ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းရာကို ကိုယ္တိုင္ျမင္လွ်င္ နိဗၺာန္ကို ျမင္ျခင္းျဖစ္သည္။
     ျဖစ္မႈပ်က္မႈႏွင့္ မျဖစ္မပ်က္ကိုျမင္ေသာ ျမင္ပံုျမင္နည္းသည္ ႏွစ္မ်ိဳးရွိသည္၊ ထိုႏွစ္မ်ိဳး၌ ယခု တရားကိုယ္ကို ေကာက္တတ္ေသာ္ ျဖစ္မႈပ်က္မႈ
ကို ျမင္တတ္၍ ရသြားပါသည္။ ျဖစ္မႈပ်က္မႈ ၿငိမ္းေနမႈကိုျမင္လွ်င္ ကိုယ့္အတြက္ လမ္းသည္ ၿမဲသြားပါသည္။
     နာမ္ တရားကိုယ္၌ ေပၚရာေပၚရာ ကိုယ့္ခႏၶာမွာ ထင္ရွားရွိသည္တို႔ျဖစ္ေသာ ေဒါသ မာန ဣသ၁ မစၧရိယတို႔ကို ေကာက္ျပခဲ့သည္၊ ဗုဒၶဘာ
သာျဖစ္၍ ပါဠိစကားကိုေျပာလွ်င္ နားလည္ႏိုင္ပါသည္။ မနာလိုစိတ္ ျငဴ စူစိတ္တို႔သည္ ခႏၶာမွာရွိေနပါသည္၊ မနာလိုေသာစိတ္ ျငဴ စူေသာစိတ္
ေပၚလာလွ်င္ စိတ္လို႔သိရပါမယ္၊ ငါသူမသိရပါ၊ တရားကို မၾကားဖူးေသာအခါ အားလံုးကေတာ့ ငါသူ သိေနၾကသည္။ မနာလိုစိတ္ကို ငါမနာလို
သူမနာလို ငါ့သားမနာလို ငါ့သမီးမနာလို ေျပာေနၾကသည္၊ အမွန္က မနာလိုေသာစိတ္သည္ ငါ့သား ငါ့သမီးမဟုတ္ပါ၊ မနာလိုစိတ္သာျဖစ္ပါ
သည္။ မနာလိုစိတ္ကို စိတ္လို႔သိေပးလိုက္လွ်င္ တရားကိုကြက္ၿပီး သီးျခား သိတတ္တယ္လို႔ေခၚပါသည္။
   ယခုဆက္ၿပီး နာမ္ၿပီးလွ်င္ ႐ုပ္ျဖစ္သည္။ ႐ုပ္သည္ ႐ူပံဆိုေသာပါဠိကို ရခိုင္ျဖင့္ တိုက္႐ိုက္ျပန္ထားသည္၊ ထိုသို႔ တိုက္႐ိုက္ျပန္ေသာ္လည္း အ
ဓိပၸါယ္သည္ ထင္ထင္ရွားရွားမေပၚလြင္ပါ၊ ႐ုပ္ဆိုေသာစကား အဓိပၸါယ္သည္ ေရွ႔ေနာက္မတူဘဲ ေဖာက္ျပန္ေနသည္ကို ႐ုပ္ေခၚပါသည္။ အေအး
ေၾကာင့္ ခႏၶာတစ္ကိုယ္လံုး ပူရာမွ ေအးသြားသည္၊ အပူေၾကာင့္ ခႏၶာတစ္ကိုယ္လံုးသည္ ေအးရာမွ ပူသြားသည္။ တခါတေလ ျခင္ကိုက္ မွကိုက္
၍ ယားေနျပန္ၿပီ၊ အဖုအပိမ့္ ေပၚေနျပန္ၿပီ၊ ထိုသို႔ ေျပာင္းေနသည္ကို မေျပာင္းေအာင္ တားဆီး၍မရပါ၊ စာစကားႏွင့္ေျပာလွ်င္ ဆန္႔က်င္ဘက္အ
ေၾကာင္းေၾကာင့္ ပင္ရင္းကေန၍ တစ္မ်ိဳးတစ္ဖံု ေျပာင္းသြားျခင္းကို ႐ုပ္ေခၚပါသည္။
     စာစကားကို စာႏွင့္ေရးထားေသာအခါ ဖတ္တတ္သည္၊ သို႔ေသာ္ ေကာင္းစြာ နားလည္ရန္ခက္ပါသည္၊ နားလည္ခက္ရျခင္းသည္ ကိုယ္က
မၾကားဖူး၍လည္းျဖစ္သည္။ ဆန္႔က်င္ဘက္အေၾကာင္းေၾကာင့္ ပင္ရင္း နဂိုမူလမွ တစ္မ်ိဳးတစ္ဖံု ေျပာင္းသြားသည့္သေဘာသကို ႐ုပ္ေခၚသည္ကို
ယခု သိရန္အေရးႀကီးပါသည္။ အေအးေရာက္လာလွ်င္ တစ္ကိုယ္လံုး ေအးသြားသည္၊ အပူေရာက္လာလွ်င္ တစ္ကိုယ္လံုး ပူသြားသည္၊ ထိုသ
ေဘာသည္ နဂိုမူလမွ ေနာက္တစ္မ်ိဳးတစ္ဖံု ေျပာင္းသြားျခင္းျဖစ္၍ ႐ုပ္ျဖစ္ပါသည္။ ယင္းေျပာင္းသြားျခင္းသေဘာသည္ ခႏၶာမွာရွိပါသည္။
     ယခု တကာတကာမမ်ား ပူေနသည္ျဖစ္၍ ပင္ကာေလျဖင့္ ေလခတ္ေပးသည့္တိုင္ေအာင္ ေခ်ြးထြက္ေနသည္၊ ထိုသေဘာကို ေခ်ြးထြက္သည္
ေျပာမွ နားလည္သည္ျဖစ္၍ ေခ်ြးထြက္သည္ေျပာရသည္၊ အမွန္မွာ ေဖာက္ျပန္ျခင္းျဖစ္သည္၊ ယင္းေဖာက္ျပန္ျခင္းသေဘာသည္ ႐ုပ္ျဖစ္ပါသည္
။ ေခ်ြးလံုးေခ်ြးသီးက်ေနျခင္းသည္ တစ္မ်ိဳးတစ္ဖံု ေျပာင္းလြဲေနမႈျဖစ္သည္၊ ထိုတစ္မ်ိဳးတစ္ဖံု ေျပာင္းလြဲေနမႈကို ဉာဏ္ႏွင့္သာ သိ၍ရသည္၊ နဂိုမူလ
အတိုင္း သိျမင္၍မရျဖစ္သည္။ တစ္မ်ိဳးတစ္ဖံု ေျပာင္းေနသည္ကို စာစကားႏွင့္ေျပာလွ်င္ ဥေဏွနပိ ႐ုပၸတိ၊ အပူေၾကာင့္လည္း ေဖာက္ျပန္သည္။
အပူေၾကာင့္ ေဖာက္ျပန္ေနသည္ကို အႀကီးအက်ယ္ မေဖာက္ျပန္ေအာင္ ပင္ကာေလျဖင့္ခတ္ေပးေသာ္ အပူၿငိမ္းလ်က္ ေအးသြားသည္၊ ထိုသ
ေဘာကို သီေတဏွပိ ႐ုပၸတိ၊ အေအးေၾကာင့္လည္း ေဖာက္ျပန္သည္။ အေအး႐ုပ္ႏွင့္ အပူ႐ုပ္ကို အလြန္လည္းမေအး အလြန္လည္းမပူေအာင္ အလယ္အလတ္႐ုပ္ လုပ္ေပးလိုက္သည္၊ အလယ္အလတ္သည္လည္း ႐ုပ္ျဖစ္ပါသည္။
     စာ၌ သီေတနပိ ႐ုပၸတိ၊ ဥေဏွနပိ ႐ုပၸတိ၊ ဇိဂစၧာယပိ ႐ုပၸတိ၊ ပိပါသာယပိ ႐ုပၸတိ၊ အပူအေအးေၾကာင့္လည္း ေဖာက္ျပန္သည္၊ အစာေရစာ
ေၾကာင့္လည္း ေဖာက္ျပန္သည္။ အပူဟပ္ဖန္မ်ားေသာ္ နွလံုးအိမ္ေျခာက္၍ အစိုဓာတ္နည္းလာေသာအခါ ေရဆာလာသည္၊ ေရမေသာက္လိုက္
လွ်င္ ႐ုပ္သည္ ေဖာက္ျပန္ပ်က္စီးသြားႏိုင္သည္၊ အသံမထြက္ႏိုင္ ခႏၶကိုယ္ကို မလႈပ္ႏိုင္ ျဖစ္လာႏိုင္သည္၊ ေရဆာ၍ ခႏၶာကို ေရတိုက္လိုက္လွ်င္
ေရဆာေလာင္မႈ အျပဳအမူမ်ားေပ်ာက္ၿပီး ေနာက္တစ္မ်ိဳးတစ္ဖံု ေျပာင္းသြားသည္။ ထိုသေဘာကို ေလာကစကားျဖင့္ ယခုမွ ေရဆာေျပသည္ဟု
ေျပာၾကသည္၊ အမွန္မွာ ေရဆာေျပသည္မဟုတ္ အစာေရစာေခၚေသာ ေရေၾကာင့္ တစ္မ်ိဳးတစ္ဖံု ေျပာင္းျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ပိပါသာယပိ ႐ုပၸတိ၊ အ
စားအေသာက္ေၾကာင့္လည္း ေျပာင္းသည္။ ဆာေလာင္မြတ္သိပ္၍ ဆာဖန္မ်ားေသာ္ မ်က္စိ မႈံ၀ါးလာလ်က္ စကားမေျပာႏိုင္ျဖစ္လာသည္၊ ထိုသ
ေဘာသည္ ႐ုပ္ေျပာင္းေနမႈျဖစ္သည္။ ေရတစ္ခြက္ျဖစ္ေစ ထမင္းတစ္လုပ္ျဖစ္ေစ ၀ါးမ်ိ ဳထည့္လိုက္လွ်င္ ကိုယ္ခႏၶာသည္ လန္းဆန္းလ်က္ တစ္မ်ိဳး
ေျပာင္းသြားသည္၊ ထိုသို႔ ေျပာင္းသြားျခင္းသည္ ႐ုပ္ျဖစ္ပါသည္။
     ယင္း႐ုပ္ ေျပာင္းေနေသာအခါ၌ ေျခဖ်ားမွဆံဖ်ားထိ မည္သည့္ေနရာမဆို ငါ့ဟာငါ ငါ့သတၱိႏွင့္က်ံလိုက္မယ္ မင္းတို႔ေျပာင္းသြားပါဆိုလ်က္ က်ံ
လိုက္၍မရပါ၊ ေျပာင္းသြားသည္အထဲ၌ အားလံုးပါသြားပါသည္။ ဤေလာက္ဤေလာက္ စားေသာက္လာခဲၿပီး တစ္ထပ္တစ္နပ္စားသည္ႏွင့္
ေျပာင္းလြဲျခင္းသည္ အစိုးမရျခင္းသည္ ထင္ရွားပါသည္၊ ႐ုပ္ကို အစာေရစာက ပိုင္ေန၍ျဖစ္ပါသည္။ ထိုသေဘာကို ကိုယ္က သတိထားလ်က္ မ
ၾကည့္သည္ျဖစ္၍ ငါ့႐ုပ္ ငါ့ခႏၶာထင္လ်က္ ပိုင္ရွင္ခံေနသည္၊ ငါ့ဟာ ငါ့႐ုပ္မဟုတ္ပါ၊ ေျပာင္းလြဲ ေဖာက္ျပန္ေနပါသည္။ ေျပာင္းလြဲ ေဖာက္ျပန္ေန
ေသာ နာမ႐ူပံ၌ ႐ုပ္သည္ ဤခႏၶာထဲမွာ အေျခခံ႐ုပ္ ေလးပါးရွိသည္၊ ယင္းအေျခခံ႐ုပ္ေလးပါးအေပၚ၌ မွီေနေသာ႐ုပ္ ႏွစ္ဆယ့္ေလးပါးရွိသည္၊
ေပါင္းေသာ္ ႐ုပ္ႏွစ္ဆယ့္ရွစ္ပါးရွိပါသည္။
     ႐ုပ္ႏွစ္ဆယ့္ရွစ္ပါးရွိသည္ကို အဘိဓမၼာက်မ္း၌ တစ္ခုစီတစ္ခုစီ ေကာက္ျပထားသည္၊ ယင္း႐ုပ္ႏွစ္ဆယ့္ရွစ္ပါး၌ အမွီခံ႐ုပ္ေလးပါး မွီေသာ႐ုပ္
ႏွစ္ဆယ့္ေလးပါးျဖစ္သည္။ ပထ၀ီ အာေပါ ေတေဇာ ၀ါေယာ႐ုပ္ကို မဟာဘုတ္ေလးပါးေခၚသည္ကို ၾကားဖူးၾကပါလိမ့္မယ္၊ အမွီခံ႐ုပ္ေလးပါးသ
ည္ မဟာဘုတ္ေလးပါးလည္းျဖစ္သည္။ ခႏၶာကိုယ္မွာ ပထ၀ီ႐ုပ္ရွိသည္၊ ပထ၀ီကို ရခိုင္လို ေျမျပန္ထားသည္။ ပထ၀ီကို ေျမျပန္ထားေသာစာကို
ဖတ္ေသာအခါ ဖတ္ေသာသူသည္ ပထ၀ီကို ကမၻာေျမႀကီးသိသြားသည္၊ ပထ၀ီကို ေျမျပန္ျခင္းသည္ ကမၻာေျမႀကီးကို သိေစလိုေသာသေဘာႏွင့္
ျပန္သည္မဟုတ္ပါ၊ ေျမျပန္သည္၌ သေဘာတရားပါရွိပါသည္။ ဤကမၻာေျမႀကီးသည္ သက္ရွိသက္မဲ့ အရာအားလံုးကို သူက ခံယူထားသည္၊
သက္ရွိသက္မဲ့မ်ားသည္ ေျမေပၚမွာရပ္တည္ၿပီး သြားေနရ ထိုင္ေနရ ရွင္သန္ေနၾကရသည္၊ ေျမႀကီးသည္ ထိုသေဘာကို ခံယူေသာသတၱိရွိသည္၊
ခံယူေသာသေဘာကို သိရန္အတြက္ ေျမျပန္ျခင္းျဖစ္ပါသည္။ တရားကိုသိလိုေသာ္ တရားကို သိတတ္နားလည္ေသာ ဆရာကိုခ်ဥ္းကပ္ရန္လို
ပါသည္။
     ေျမသည္ ခံယူေသာသေဘာရွိသည္၊ အသူ႔ကို ခံယူသနည္းေမးလွ်င္ သက္ရွိသက္မဲ့ အရာအားလံုးကို ခံယူထားသည္။ ထို႔အတူ မဟာဘုတ္
ေလးပါး၌ ပထ၀ီေခၚေသာေျမဓာတ္သည္ အာေပါဓာတ္ကို သူက ခံယူထားသည္၊ ေတေဇာဓာတ္ကိုလည္း ခံယူထားသည္၊ ၀ါေယာဓာတ္ကိုလ
ည္း ခံယူထားပါသည္။ ပထ၀ီေခၚေသာ ေျမဓာတ္မရွိလွ်င္ အာေပါ ေတေဇာ ၀ါေယာတို႔သည္ မရပ္တည္ႏိုင္ပါ၊ အာေပါ ေတေဇာ ဝါေယာတို႔၏ ရပ္
တည္မႈကို ခံယူထားေသာ သေဘာရွိေသာေႀကာင့္ ပထ၀ီကို ေျမေျပာျခင္းျဖစ္ပါသည္။ မိမိတို႔ခႏၶာကိုယ္မွာ ပထဝီ႐ုပ္ အာေပါ႐ုပ္ ေတေဇာ႐ုပ္ ဝါ
ေယာ႐ုပ္ေလးခုသည္ အေျခခံ႐ုပ္ျဖစ္သည္၊ ဤခႏၶာကိုယ္ႏွင့္ေျမသည္ အျမင္အၾကားႏွင့္ၾကည့္လွ်င္ မတူသည္ကို ျမင္ပါလိမ့္မယ္၊ ဉာဏ္ႏွင့္ၾက
ည့္မွသာ ခႏၶာႏွင့္ေျမသည္ တူသည္ကိုျမင္ရပါသည္။
     ခႏၶာႏွင့္ေျမတူသည္ကို ျမတ္စြာဘုရားသည္ ရာဟုလာကို ေဟာထားပါသည္၊ အျပင္မွာျဖစ္ေသာေျမႏွင့္ ခႏၶာမွာျဖစ္ေသာေျမသည္ တသား
တည္းပါလတ္။ အျပင္မွာျဖစ္ေသာေျမကို လက္ႏွင့္ စမ္းသပ္ၾကည့္လွ်င္ အစမ္းသပ္ခံေျမသည္ ငါသူမေျပာဘဲ မာသည္ေျပာပါမယ္၊ မာသည္ကို
သိရပါမယ္။ တခ်ိ ဳ႔ေျမကိုစမ္းၾကည္လွ်င္ ေပ်ာ့သည္ကိုသိရပါမယ္၊ ေျမဓာတ္ကိုစမ္းလွ်င္ မာသည္ေပ်ာ့သည္ ႏွစ္မ်ိ ဳးသာရွိပါသည္။ ေက်ာက္ခဲသံခဲ
ကိုစမ္းၾကည့္လွ်င္ မာသည္၊ ေထာပတ္ ရႊံ႔ေစးကို စမ္းၾကည့္လွ်င္ ေပ်ာ့သည္၊ ေက်ာက္ခဲ သံခဲသည္ အေခၚသာျဖစ္သည္၊ အမွန္သည္ ေျမဓာတ္ျဖစ္
သည္၊ ေထာပတ္ ရႊံ႔ေစးသည္လည္း ေျမဓာတ္ျဖစ္ပါသည္။ ေျမဓာတ္၌ ေပ်ာ့ေသာသေဘာ မာေသာသေဘာရွိသည္၊ မာမႈေပ်ာ့မႈကို ပထ၀ီသိရ
ပါသည္။ မာသည္၌ ေက်ာက္ျဖစ္၍မာသည္ သံျဖစ္၍မာသည္ မယူရဘဲ အမာသေဘာ အေပ်ာ့သေဘာကို သိရပါမယ္၊ မာေသာသေဘာႏွင့္ ေပ်ာ့
ေသာသေဘကို ပထ၀ီ သို႔မဟုတ္ ေျမေခၚသည္၊ သေဘာအဓိပၸါယ္သည္ သဘာဝကို ေျပာျခင္းျဖစ္ပါသည္။
     ေက်ာက္ သံ ေထာပတ္ ရႊံ႔ေစးတို႔သည္ ထင္ရွားရွိေသာသေဘာမဟုတ္ အေခၚသာျဖစ္သည္၊ မာမႈေပ်ာ့မႈသည္ ထင္ရွားရွိေသာသေဘာျဖစ္၍
ထင္ရ်ားရွိေသာသေဘာကို ယူရပါသည္။ မမႈေပ်ာ့မႈကို ေျမသိလွ်င္ ခႏၶာကိုယ္ကို  စမ္းၾကည့္ေသာ္ တခ်ိ ဳ႔ေနရာမာၿပီး တခ်ိ ဳ႔ေနရာ ေပ်ာ့၍ေတြ႔ရသ
ည္၊ ဥပမာ ဆံပင္ကိုစမ္းလွ်င္ ေပ်ာ့၍ အ႐ိုးကိုစမ္းလွ်င္ မာေနသည္။ ဆံပင္အ႐ိုး သိေနျခင္းသည္ ႐ြာအသိျဖစ္သည္၊ တစ္ေယာက္ႏွင့္တစ္ေယာက္
နားလည္ေအာင္ ဆံပင္အ႐ိုး ေခၚရျခင္းျဖစ္သည္။ ဆံပင္ကိုစမ္းလွ်င္ ဆံပင္သည္ ငါဆံပင္မေျပာပါ၊ ဆံပင္က ငါသည္ ေပ်ာ့သည္ေျပပါမယ္၊ ယင္း
မာေပ်ာ့မႈသည္ ႐ုပ္သေဘာ၏ သဘာဝလကၡဏာျဖစ္သည္။ ႐ုပ္သေဘာ၏ ရွိရင္းစြဲ သဘာဝလကၡဏာကို နင္အသူလည္းေမးလွ်င္ ငါသည္ မာတ
တ္ေပ်ာ့တတ္ေသာ သေဘာရွိ၍ ပထဝီျဖစ္သည္ေျဖလိမ့္မယ္ျဖစ္သည္၊ မည္သည့္အရာမဆို စမ္းၾကည့္လွ်င္ အမာအေပ်ာ့ေတြ႔သည္၊ အမာအေပ်ာ့
ကို ပထဝီ႐ုပ္ေခၚပါသည္။
     ယခု တကာတကာမတို႔သည္ အခင္း၌ ထိုင္ေနၾကေသာအခါ မာၿပီးေတြ႔လိမ့္မယ္ျဖစ္သည္၊ အခင္းသည္ ငါေကာ္ေဇာမေျပာဘဲ အမာေလာက္
ဘဲေျပာသည္၊ ထိုသေဘာသည္ ပထဝီ႐ုပ္ျဖစ္သည္။ ဝါဂြမ္းေပၚမွာထိုင္ေသာ္ ေပ်ာ့သည္ကိုေတြ႔သည္၊ သူသည္ ဝါဂြမ္းမေျပာ ေပ်ာ့သည္ကိုေျပာသ
ည္၊ ဝါဂြမ္း ေက်ာက္ခဲ အခင္းမသိရဘဲ ေပ်ာ့သည္သေဘာ မသည္သေဘာကို သိေပးရသည္၊ ခႏၶာ၌ အေပ်ာ့အမာဟူသမ်ွသည္ ပထဝီ႐ုပ္ျဖစ္ပါသ
ည္။
     ျမတ္စြာဘုရားသည္ ခႏၶာမွာရွိေသာ ပထဝီ႐ုပ္တို႔ကို ေရတြက္ျပပါသည္။ ၁။ ေကသာ၊  ဆံပင္။ ဆံပင္သည္ ကိုယ့္ခႏၶ၌ရွိသည္၊ စမ္းၾကည့္လွ်င္
 မာေပ်ာ့ႏွစ္ခုရွိသည္။ ၂။ ေလာမာ၊ ေမြးညင္း။ အေမြးသည္လည္း အေပ်ာ့အမာ ႏွစ္ခုရွိမယ္ျဖစ္သည္၊ အေမြးကို ကုလား ရခိုင္ ဗမာ ရွမ္းတို႔က စမ္း
ၾကည့္ကိုင္ၾကည့္ေသာ္ အေမြးသည္ ေပ်ာ့သည္ကိုျပသည္။ အေမြးကို ကုလားစကားအေခၚႏွင့္ တစ္မ်ိ ဳးေခၚသည္၊ ရွမ္း ကရင္အစရွိသည္ျဖင့္ သူတို႔
စကားအေခၚႏွင့္ တစ္မ်ိ ဳးေခၚသည္။ အေခၚေတာ့ ကြဲလြဲသြားသည္၊ သို႔ေသာ္ ျပေသာသဘာဝသည္ မကြဲလြဲျဖစ္သည္၊ ယင္းသေဘာကို သိရပါမယ္
၊ ထိုသေဘာသည္ မေျပာင္းလြဲဘဲ အၿမဲတန္းရွိေနသည္၊ အၿမဲတန္းရွိေနေသာသေဘာကို ပရမတ္ေခၚပါသည္။ ဆံပင္ ေမြးညင္းတိုသည္ ပထီ႐ုပ္
ျဖစ္သည္၊ ထိုပထဝီ႐ုပ္သည္ ခႏၵာမွာရွိေနပါသည္။
     ၃။ နခါ၊ ေျခသဲလက္သဲ။ ေျခသဲလက္သဲ ပထဝီ႐ုပ္သည္ ခႏၶာမွာရွိသည္၊ ေျခသဲလက္သဲကို စမ္းၾကည့္လွ်င္ မာသည္ကိုျပသည္၊ ငါကေျခသဲပါ
ငါကလက္သဲပါ မေျပာဘဲ မာသည္ကိုသာျပပါသည္။ မိုးကုတ္ဆရာေတာ္က ခႏၶာကေျပာသည္ကို ၾကည့္ေပးပါလတ္၊ ခႏၶာက ေျပာသည္ကိုၾက
ည့္လွ်င္ မ်က္စိပြင့္ပါသည္၊ ခႏၶာက အမာေျပာသည္၊ အမာသည္ ပထဝီ႐ုပ္ျဖစ္သည္။ ၄။ ဒႏၲာ၊ သြား။ သြားသည္ ခႏၶာ၌ရွိသည္ ပထဝီ႐ုပျ္ဖစ္သည္၊
မာသည္ျဖစ္၍ ပထဝီ႐ုပ္ျဖစ္သည္။ သြားျဖစ္၍ မာသည္မဟုတ္ ပထဝီ႐ုပျ္ဖစ္၍ မာသည္၊ သံျဖစ္၍ မာသည္မဟုတ္ပါ ပထဝီ႐ုပ္ျဖစ္၍ မာေနပါသ
ည္။ ၅။ တေစာ၊ အေရ(အေရထူ အေရပါး)။ အေရသည္ ခႏၶမွာရွိပါသည္၊ အေရပါးကို စမ္းၾကည့္လွ်င္ ေပ်ာ့သည္ျဖစ္၍ ပထဝီ႐ုပျ္ဖစ္သည္။ ဆံပင္
ေမြးညင္း ေျခသဲလက္သဲ သြား အေရထူအေရပါး ငါးခုတို႔သည္ ေယာက္်ား မိန္းမ ပုဂၢိဳလ္သတၱဝါမဟုတ္ ပထဝီ႐ုပျ္ဖစ္သည္။ ထိုငါးခုသည္ ခႏၶာမွာ
ရွိသည္၊ ယင္းငါးခုကို ေမြးဖြားသည္မွ ယေနထိ ႐ုပ္လို႔မသိဘဲ ငါသူခ်ည္း သိလာၾကသည္၊ အမွန္က တရားကိုယ္ျဖစ္သည္။ လူနတ္ျဗဟၼာ ငရဲတိရ
စၧာန္ၿပိတၱာအသူရကာယ္ ကိုယ္မဟုတ္ ႐ုပ္တရား၏ကိုယ္ျဖစ္ပါသည္။
     ၆။ မံသံ၊ အသား။ အေရေအာက္၌ အသားရွိသည္၊ အသားေခၚျခင္းသည္ အမွန္က အသားမဟုတ္ ႐ုပ္ျဖစ္သည္။ အသားကိုစမ္းၾကည့္လွ်င္
အမာအေပ်ာ့ကိုျပသည္၊ မိုးကုတ္ဆရာေတာ္က ခႏၶာကျပသည္ကို ျမင္ေအာင္ၾကည့္ မ်က္စိပြင့္သည္၊ ခႏၶာကေျပာသည္ကို ၾကားေအာင္နားေထာ
င္ နားပြင့္သည္ဟု အမိန္းရွိသည္။ ခႏၶာက အသားလို႔လည္းမျပ အသားလို႔လည္းမေျပာ ငါေပ်ာ့သည္ ငါမာသည္ျပသည္၊ ေပ်ာ့သည္ မာသည္သာ
ေျပာသည္၊ အေပ်ာ႔အမာသေဘသည္ ပထဝီ႐ုပျ္ဖစ္ပါသည္။
     ၇။ ႏွာ႐ု၊ အေၾကာ။ အေၾကာသည္ ခႏၶာမွာရွိသည္၊ ငါသူမဟုတ္ ပထဝီ႐ုပ္ျဖစ္သည္။ အေၾကာကို ေန႔တိုင္းျမင္ေနရသည္၊ ပထဝီ႐ုပ္လို႔မသိဘဲ
အေၾကာသိေနၾကပါသည္။ ၈။ အ႒ိ၊ အ႐ိုး။ အ႐ိုးသည္ ခႏၶာမွာျဖစ္ပါသည္။ ၉။ အ႒ိမဥၨံ၊ ႐ိုးတြင္းျခင္ဆီ။ ခႏၶာ၌ အ႐ိုးအထဲမွာရွိေသာ ျခင္ဆီျဖစ္သ
ည္။ တရားသည္ ခႏၶာမွာရွိသည္၊ သင္ယူမႈမရွိလွ်င္ ျမင္ေအာင္ ၾကည့္ဖို႔မတတ္ပါ၊ ျခင္ဆီကို စမ္းၾကည့္လွ်င္ ေပ်ာ့သည္ကို ျပပါသည္၊ ပထဝီ႐ုပ္ သ
ေဘာလကၡဏာသည္ အမာအေပ်ာ့ကိုျပသည္။ ၁၀။ ဝကၠံ၊ အညွိဳ႕ ။ အညွိဳ႕ သည္ လည္ေခ်ာင္းမွထြက္ေသာ အေၾကာမျဖင့္ အတန္ငယ္သြားၿပီးလွ်င္
ႏွစ္မႊာကြဲေသာ အေၾကာျဖင့္ ဖြဲ႔စည္းကာ နွစ္လံုးသားကိုျခံရံလ်က္ တည္ေနေသာ ပထဝီ႐ုပ္ျဖစ္သည္။
     ၁၁။ ဟဒယံ၊ ႏွလံုး။ ႏွလံုးသည္ ခႏၶာ၏ ရင္တည့္တည့္မွာရွိသည္၊ ႏွလံုးသည္ ငါသူ ေယာက္်ားမိန္းမ ပုဂၢိဳလ္သတၱဝါမဟုတ္ ပထဝီ႐ုပ္ျဖစ္သည္
။ စာထဲ၌ ပထဝီေရးျပထားေသာ႐ုပ္သည္ အတုျဖစ္၍ အစစ္ပထဝီ႐ုပ္သည္ ခႏၶာထဲမွာရွိသည္။ တရားကိုယ္ကို မေကာက္တတ္၍ တရားလုပ္ငန္း
သို႔ထိ မေရာက္တတ္ျဖစ္သည္၊ တရားကိုယ္ကို ေကာက္တတ္လွ်င္ တရားလုပ္ငန္းသို႔ ေရာက္တတ္ပါသည္၊ ခႏၶာ၌ တရားခ်ည္းျဖစ္သည္။ ၁၂။ ယကနံ၊ အသည္း။ အသည္းသည္ ခႏၶာမွာျဖစ္သည္၊ အသည္းကို စမ္းၾကည့္လွ်င္ ေပ်ာ့သည္ကိုျပသည္။ တစ္ခါတစ္ရံ အသဲမာ၍ ကင္ဆာျဖစ္ၾက
သည္၊ ထိုအခါ အသည္းသည္ မာေနပါသည္၊ အသည္းသည္ မာေသာလကၡဏာႏွင့္ ေပ်ာ႔ေသာလကၡဏာကို ေဖၚျပေသာေၾကာင့္ ပထဝီ႐ုပ္ျဖစ္သ
ည္။
     ၁၃။ ကိေလာမကံ၊ အေျမွးျပား။ ခႏၵာ၌ ႏွလံုးႏွင့္အညိွဳ႕ ကို အေျမွးျပားက ဖံုးလႊမ္းထားသည္၊ အေျမွးျပားကိုစုၿပီး စမ္းၾကည့္ ကိုင္ၾကည့္လွ်င္
ေပ်ာ့သည္ကိုျပေသာ ပထဝီ႐ုပ္ျဖစ္သည္။ ခႏၶာကိုယ္၌ တစ္ခုစီ တစ္ခုစီ ဉာဏ္ႏွင့္ရွာၾကည့္လွ်င္ ေယာက္်ားမိန္းမမေတြ႔ဘဲ ႐ုပ္ခ်ည္းေတြ႔ရမွာျဖစ္
ပါသည္။ ၁၄။ ပိဟကံ၊ အဖ်ဥ္း။ အဖ်ဥ္းသည္ ခႏၶာမွာရွိသည္၊ အဖ်ဥ္းသည္ ေယာက္်ားမိန္းမ ပုဂၢိဳလ္သတၱဝါမဟုတ္ ပထဝီ႐ုပ္ျဖစ္သည္။
     ၁၅။ ပပၹါသံ၊ အဆုတ္။ အဆုတ္ကိုရွာလွ်င္ ခႏၶာထဲမွာရွိေတြ႔သည္၊ စာထဲ၌ေရးထားေသာ အဆုတ္သည္ အတုျဖစ္သည္။ အဆုတ္သည္ လူန
တ္ျဗဟၼာ အသက္လိပ္ျပာမဟုတ္ပါ၊ အဆုတ္သည္ ပထဝီ႐ုပ္ျဖစ္သည္၊ ႐ုပ္ကို ႐ုပ္သိလွ်င္ တရားကို သိျခင္းျဖစ္သည္။ ေရွ႔က ငါခ်ည္းသိေနသည္၊
 ငါ့မွာ အဆုတ္မေကာင္း အဆုတ္ေရာဂါျဖစ္ေနသည္၊ ငါ့မွာ အသဲမာသြား၍စသည္ျဖင့္ ႐ုပ္ကို ငါယူထားပါသည္။ ႐ုပ္သည္ သူ႔ဟာသူ ေဖာက္ျပန္
ေနသည္ကို တစ္ခုမွလည္း မတတ္ႏိုင္ပါ၊ တကယ္လို႔သာ ႐ုပ္ကို ကိုယ္ကပိုင္လွ်င္ မေဖာက္ျပန္နဲ႔ တား၍ရပါမယ္၊ ဘုရားသည္လည္း ယင္းတရား
ကိုေဟာပါသည္။ ႐ူပဥၥ ဟိဒံ ဘိကၡေဝ အတၱာ အဘဝိသ၁၊ ဤ႐ုပ္သည္ တကယ္လို႔ ကိုယ္ပိုင္ျဖစ္လွ်င္၊ နယိဒံ ႐ူပံ အာဗာဓာယ သံဝေတၱယ်၊ ဤ
႐ုပ္သည္ ကိုယ့္ကို မႏွိပ္စက္ရ၊ ႐ုပ္သည္ ယခု ကိုယ့္ကို ႏွိပ္စက္ေနသည္။ ယၼာစေခါ ဘိကၡေဝ ႐ူပံ အနတၱာ၊ ႏွိပ္စက္သည္ကိုျမင္ျခင္းေၾကာင့္ ႐ုပ္
ကို အနတၱသိပါလတ္။ အလြန္ရွင္းေသာ တရားျဖစ္သည္၊ ႏွိပ္စက္သည္ကိုျမင္လွ်င္ အနတၱသိရပါမယ္၊ ကိုယ္ပိုင္မဟုတ္ ကိုယ္ဟာမဟုတ္သိပါ။
     ၁၆။ အႏၲံ၊ အူမ။ အူမသည္ လည္ေခ်ာင္းအစ က်င္ႀကီး(စအို)ေပါက္ အဆံုးရွိေသာ ခႏၶာကိုယ္အတြင္း၌ရွိသည္။ ၁၇။ အႏၲဂုဏံ၊ အူသိမ္။ အူသိ
မ္သည္ အူမႀကီး၏အၾကား၌ အေခြေပါင္း(၂၁)ေခြျဖင့္ ခႏၶာအတြင္း၌ ဖြဲ႔တည္ေနသည္။ ကိုယ့္ဝမ္းကိုျဖစ္ေစ သူ႔ဝမ္းကိုျဖစ္ေစ ခြဲၾကည့္လွ်င္ အူမတ
စ္မ်ိ ဳး အူသိမ္တစ္မ်ိ ဳး ေတြ႔ရပါမယ္၊ ေယာက္်ား မိန္းမ ပုဂၢိဳလ္သတၱဝမေတြ႔ဘဲ အူမအူသိမ္ကို ေတြ႔ရသည္။ ၁၈။ ဥဒရိယံ၊ အစာသစ္။ အစာသစ္သ
ည္ စားေသာက္ဝါးမ်ိ ဳ ခ်လိုက္၍ အစာသစ္အိမ္၌ ေရာက္ရွိတည္ေနေသာ အစာျဖစ္သည္။ ခႏၶာ၌ရွိေသာ ပထဝီ႐ုပ္ျဖစ္သည္။ ၁၉။ ကရိသံ၊ အစာ
ေဟာင္း(က်င္ႀကီး)။ ခႏၶာအတြင္းရွိသည္။ ၂၀။ မတၳလုဂၤံ၊ ဦးေႏွာက္။ ဦးေႏွာက္သည္ ဦးေခါင္းခြံအတြင္း၌ တည္ရွိသည္။ ဦးေႏွာက္ကို စမ္းၾကည့္ လွ်င္ ေပ်ာ႔သည္ကိုျပသည္၊ မာမႈေပ်ာ႔မႈသေဘာသည္ ပထဝီ႐ုပ္ျဖစ္ပါသည္။ အားလံုးေပါင္းလွ်င္ ပထဝီ႐ုပ္သည္ ႏွစ္ဆယ္ရွိသည္၊ ဤႏွစ္ဆယ္ေ သာ ပထဝီ႐ုပ္သည္ ငါသူ ေယာက္်ား မိန္းမမဟုတ္ ပထဝီ႐ုပ္ျဖစ္ပါသည္။
     အာေပါသည္ အရည္ဓာတ္ျဖစ္သည္၊ ယိုစီးျခင္း ဖြဲ႔စည္းျခင္းသေဘာရွိသည္ကို အာေပါေခၚသည္။ ကိုယ့္ခႏၶာ၌ အာေပါတို႔သည္ ရွိေနၾကသည္
။ အာေပါကို ေရတြက္လွ်င္၊ ၁။ ပိတၱံ၊ သည္းေျခ။ သည္းေျခသည္ အာေပါ႐ုပ္ ခႏၶာအတြင္းမွာရွိသည္။ ၂။ ေသမွံ၊ သလိပ္။ သလိပ္သည္ ခႏၶာအတြ
င္း အစာသစ္အိမ္၏ အေရလႊာ၌ တည္ရွိေနသည္။ သလိပ္လြတ္သည္ သလိပ္မလြတ္ ေျပာၾကသည္၊ သလိပ္လြတ္သည္က ယိုစီးမႈျဖစ္သည္၊ သ
လိပ္မလြတ္သည္က ဖြဲ႔စည္းမႈျဖစ္သည္။ ဖြဲ႔စည္း ယိုစီးသေဘာသည္ အာေပါ႐ုပ္ျဖစ္သည္။
     ၃။ ပုေဗၺာ၊ ျပည္။ ျပည္သည္ ခႏၶာေပၚ အနာ၌ရွိသည္၊ ျပည္ထြက္ျခင္း ျပည္မထြက္ျခင္းသည္ ဖြဲ႔စည္း ယိုစီးေနသည္ျဖစ္၍ ျပည္သည္ အာေပါ႐ု
ပ္ျဖစ္သည္။ ၄။ ေလာဟိတံ၊ ေသြး။ ခႏၶာ၌ ေသြးထြက္သည္ ေသြးမထြက္တို႔ရွိသည္၊ ေသြးသည္ ယိုစီးသေဘာ ဖြဲ႔စည္းသေဘာရွိ၍ အာေပါ႐ုပ္ျဖစ္
သည္။ ၅။ ေသေဒါ၊ ေခြ်း။ ေႏြရာသီေရာက္လွ်င္ ေခ်ြးထြက္သည္၊ ေဆာင္းရာသီေရာက္လွ်င္ ေခ်ြးမထြက္ျဖစ္သည္၊ ေခ်ြးသည္ ဖြဲ႔စည္း ယိုစီးသေဘာ
ရွိ၍ အာေပါ႐ုပ္ျဖစ္သည္။ အပူမ်ားေသာ္ ေခ်ြးသည္ ယိုစီးလာသည္၊ အပူနည္း၍ အေအးမ်ားေသာ္ ေခ်ြးသည္ ဖြဲ႔စည္းထားသည္၊ ေခ်ြးသည္ ေဖာက္
ျပန္ေနသည္ျဖစ္၍ ႐ုပ္ျဖစ္ပါသည္။
     ၆။ ေမေဒါ၊ အဆီခဲ။ အဆီသည္ ခႏၶာမွာရွိသည္၊ အပူမ်ားလွ်င္ အဆီသည္ ယိုစီးလာသည္၊ အပူနည္းလွ်င္ ဖြဲ႔စည္းထားသည္၊ ယိုစီး ဖြဲ႔စည္းသ
ည္ျဖစ္၍ အဆီသည္ အာေပါ႐ုပ္ျဖစ္သည္။ ၇။ အသ၁ု၊ မ်က္ရည္။ စိုးရိမ္ျခင္း ပူေဆြးျခင္း တစ္ခုခုႏွင့္ၾကံဳလွ်င္ မ်က္ရည္လာသည္၊ တစ္ခါတစ္ရံ ေငြ
ရ၍လည္း မ်က္ရည္လာသည္။ မ်က္ရည္လာမႈသည္ ယိုစီးသေဘာ မ်က္ရည္မလာမႈသည္ ဖြဲ႔စည္းသေဘာျဖစ္၍ မ်က္ရည္သည္လည္း အာေပါ႐ုပ္
ျဖစ္သည္။ ၈။ ဝသာ၊ အဆီၾကည္။ အဆီၾကည္သည္ လက္ဖဝါးျပင္ ေျခဖဝါးျပင္ မ်က္ႏွာျပင္တို႔၌ ရွိသည္။ မ်က္ႏွာမွ အဆီထြက္သည္ကို အားလံုး
သိၾကသည္၊ အဆီထြက္လွ်င္ ယိုစီးသေဘာျဖစ္သည္၊ အဆီမထြက္လွ်င္ ဖြဲ႔စည္းသေဘာျဖစ္၍ အဆီသည္ အာေပါ႐ုပျ္ဖစ္သည္။
     ၉။ ေခေဠာ၊ တံေတြး။ တံေတြးသည္ တံေတြးျဖစ္ေပၚျခင္း အေၾကာင္းရွိလာလွ်င္ ပါးေစာင္းႏွစ္ဖက္တို႔မွ ဆင္းသက္၍ လွ်ာျပင္ေပၚ၌ တည္လာ
သည္၊ တံေတြးသည္ ယိုစီး ဖြဲ႔စည္းသေဘာရွိ၍ အာေပါ႐ုပ္ျဖစ္သည္။ ၁၀။ သိဃၤာဏိကာ၊ ႏွပ္။ ႏွပ္သည္ ျဖစ္ေပၚလာခ်ိန္၌  တည္ေနသည္လည္း
ရွိသည္ ယိုထြက္လာသည္လည္းရွိသည္။ ႏွပ္ထြက္သည္ ႏွပ္မထြက္ေျပာၾကသည္၊ ထိုသေဘာသည္ ဖြဲ႔စည္း ယိုစီးသေဘာျဖစ္သည္။ ၁၁။ လသိ
ကာ၊ အေစး။ အေစးသည္ ခႏၶာမွာ အနာျဖစ္ေသာအခါ အေစးထြက္သည္။ အေစးမထြက္၍ အနာမေကာင္းႏိုင္ရွိိသည္၊ အေစးထြက္မႈသည္ ယိုစီ
းအာေပါျဖစ္သည္၊ အေစးမထြက္မႈသည္ ဖြဲ႔စည္းအာေပါျဖစ္ပါသည္။ ၁၂။ မုတၱံ၊ က်င္ငယ္။ က်င္ငယ္သည္ ခႏၶာ၌ ဆီးအိမ္အတြင္း၌ရွိသည္၊ အာ
ေပါ႐ုပ္ျဖစ္သည္။ ေပါင္းလွ်င္ အာေပါ႐ုပ္ တစ္ဆယ့္ႏွစ္ပါးျဖစ္ပါသည္။
     ခႏၶကိုယ္၌ ပထဝီ႐ုပ္ႏွစ္ဆယ္၊ အာေပါ႐ုပ္ တစ္ဆယ့္ႏွစ္ပါးရွိသည္။ ခႏၶာကိုယ္မွာ ဆံပင္ကအစ က်င္ငယ္ထိ တစ္ခုစီ တစ္ခုစီၾကည့္လွ်င္ ေက
ာင္းသည္ မြန္သည္ တစ္ခုမွမရွိပါ။ ထမင္းစားေနေသာအခါ လင္ပန္း၌ ဆံပင္အစ က်င္ငယ္ထိကို တစ္ခုစီ တစ္ခုစီေလာင္းထည့္ေသာ္ မေကာင္းမ
တင့္တယ္သည္ျဖစ္၍ လႊင့္ပစ္လိုက္ပါမယ္၊ မတင့္တယ္ေသာ ပထဝီ႐ုပ္ႏွစ္ဆယ္ အာေပါ႐ုပ္ တစ္ဆယ့္ႏွစ္ပါးတို႔ရွိေနၾကေသာ ဤခႏၶာမွာ ငါ သူ ပုဂၢိဳလ္ သတၱဝါ လူ နတ္ ျဗဟၼာ အသက္ လိပ္ျပာ ရွာ၍မရပါ။ ဤခႏၶာမဟုတ္ ေခြး ဝက္ ၾကက္ ငွက္ တိရစၧာန္ခႏၶာမွာလည္း အလားတူျဖစ္ပါသည္။
     ေတေဇာ၊ အပူအေအး။ ခႏၶာကိုယ္ကို စမ္းၾကည့္လွ်င္ ပူေနမယ္ သို႔မဟုတ္ ေအးေနမယ္ျဖစ္သည္၊ ထိုသေဘာသည္ ေတေဇာျဖစ္သည္။ ေတ
ေဇာသည္ ပါစကေတေဇာ ဒဟေတေဇာ တႏၲပၸနေတေဇာ ဥသမာေတေဇာ ေတေဇာေလးမ်ိဳးရွိသည္၊ ကိုယ္သည္ ျပင္းစြာပူေလာင္၍ ဖ်ားသည္ကို
 ဒဟေတေဇာေၚသည္။ သႏၲပၸနေတေဇာကို ရပ္ေျပာ ႐ြာေျပာႏွင့္ေျပာလွ်င္ တက္ဖ်ားက်ဖ်ား သို႔မဟုတ္ ရက္ျခားဖ်ားကို သႏၲပၸနေတေဇာေခၚသည္။
 ခႏၶာကိုယ္ကို စမ္းၾကည့္လွ်င္ ေႏြးၿပီးျဖစ္ေနေသာ ကိုယ္ေငြ႔ကို ဥသမာေတေဇာေခၚသည္။ စားေသာက္ထားေသာ အစားအစာကို ေၾကညက္ျခင္း
သို႔ေရာက္ေအာင္ ခ်က္ေပးေသာေတေဇာကို ပါစကေတေဇာေခၚသည္။ ခႏၶာကိုယ္၌ ငါသူမရွိ ဤေတေဇာေလးမ်ိဳးရွိသည္၊ ဤေလးမ်ိ ဳးသည္ ေတ
ေဇာျဖစ္သည္။
     ဝါေယာ၊ ေလ။ ဝါေယာ႐ုပ္၌ အထက္သို႔ ဆန္တက္ေလသည္ ဥဒၶဂၤမေလျဖစ္သည္။ ပ်ိ ဳ႔အံျခင္း၊ ႀကိဳ့ထိုးျခင္း၊ ေလအံျခင္း၊ ေလတက္ျခင္းတို႔ျဖစ္
သည္။ ေအာက္သို႔ စုန္ဆင္းေလသည္ အေဓာဂမေလျဖစ္သည္။ က်င္ႀကီး က်င္ငယ္ထုတ္ရန္ တြန္းအားေပးျခင္း၊ ေလစုန္ျခင္းတို႔ျဖစ္သည္။ ဝမ္း
တြင္းေလသည္ ကုစၧိသယေလျဖစ္သည္။ ဝမ္းအူအျပင္ဘက္ရွိ ဝမ္းေခါင္းထဲ၌ တည္ရွိလႈပ္ရွားေနေသာ ေလျဖစ္သည္။ အူအတြင္းေလသည္
ေကာ႒ာသေလျဖစ္သည္။ အူအတြင္း၌ တည္ရွိလႈပ္ရွးေနေသာ ေလျဖစ္သည္။ ခႏၶာ၏ အဂၤါႀကီးငယ္ကို ေလွ်ာက္ေနေသာ ေၾကာေလွ်ာက္ေလသ
ည္ အဂၤမဂၤႏုသာရီေလျဖစ္သည္။ ခႏၶာကိုယ္ကို ေကြးျခင္းဆန္႔ျခင္း ျပဳလုပ္ႏိုင္ရန္ အေၾကာသြားရာအစဥ္ ေလွ်ာက္၍ လႈပ္လွ်ားေနေသာ ေလျဖစ္ သည္။ ေျခဖ်ားလက္ဖ်ားစသည္တို႔ လႈပ္၍မရျဖစ္ျခင္းသည္ အဂၤါႀကီးငယ္ကို ေလွ်ာက္ေနေသာေလ ျပတ္သြား၍ျဖစ္သည္။ တစ္နည္း ေလျဖတ္ သည္လည္းေခၚသည္။ ဝင္သက္ ထြက္သက္ေလသည္ အသ၁ာသ ပသ၁ာသ ေလျဖစ္သည္။ ဤေျခာက္မ်ိ ဳးေလသည္ ဝါေယာ႐ုပ္ျဖစ္သည္။
     ခႏၶာ၌ ပထဝီ႐ုပ္ႏွစ္ဆယ္၊ အေပါ႐ုပ္ တစ္ဆယ့္ႏွစ္၊ ေတေဇာ႐ုပ္ ေလး၊ ဝါေယာ႐ုပ္ ေျခာက္ပါးတို႔ကို စုပံုထားလွ်က္ ဉာဏ္ႏွင့္ၾကည့္လွ်င္ ငါသူ
 ေယာက္်ား မိန္းမ ပုဂၢိဳလ္ သတၱဝါမရွိပါ၊ အမွန္ရွိေနသည္က ပထဝီ႐ုပ္ အာေပါ႐ုပ္ ေတေဇာ႐ုပ္ ဝါေယာ႐ုပ္တို႔သာရွိသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ေရွ႔က လူ
ႀကီးမိဘမ်ားက ဤခႏၶာ၌ တျခားမရွိ၊ ဓာတ္ေလးပါး ဓာတ္ရွစ္ပါးသာရွိသည္ ေျပာၾကသည္။ ပထဝီ အာေပါ ေတေဇာ ဝါေယာ႐ုပ္သည္ ဓာတ္ေလး
ပါးျဖစ္သည္။ ဓာတ္ေလးပါး၌ ဝဏၰ၊ အဆင္း႐ုပ္၊ ဂႏၶ၊ အနံ႔႐ုပ္၊ ရသ၊ သူ႔ကိစၥႏွင့္သူ အရသာရွိေသာ႐ုပ္၊ ၾသဇာ၊ အဆီၾသဇာဓာတ္ ဤ႐ုပ္ေလးပါး ပါရွိသည္။ ပထဝီ အာေပါ ေတေဇာ ဝါေယာ ဝဏၰ ဂႏၶ ရသ ၾသဇာတို႔သည္ ႐ုပ္တစ္ခု တစ္ခုမွာ ဤရွစ္မ်ိ ဳး အၿမဲတန္းပါေနသည္၊ ႏွံးေစ့ ဆံပင္
ေက်ာက္ခဲတို႔၌လည္း ရွစ္ခုပါေနပါသည္။ ထိုရွစ္ခုပါေနေသာ ဤခႏၶာကိုယ္ကိုၾကည့္လွ်င္ ငါသူမဟုတ္၊ ႐ုပ္ တစ္ခုစီျဖစ္သည္။ ခႏၶကိုယ္၌ ႐ုပ္တစ္
ခုစီ တစ္ခုစီပါေနေသာ႐ုပ္ကို ႐ုပ္သိလွ်င္ ငါသူေပ်ာက္လ်က္ တရားကို သိျခင္းျဖစ္သည္။
     သတိပ႒ာန္သုတ္မွာ ကာေယ ကာယာႏုပသ၁ီ ဝိဟာရတိ၊ ႐ုပ္ကို ႐ုပ္လို႔သိ ေဟာထားသည္။ ကာယသည္ ႐ုပ္ျဖစ္သည္။ ပထဝီကို ပထဝီသိ၊
 အာေပါကို အာေပါသိ၊ ေတေဇာကို ေတေဇာသိ၊ ဝါေယာကို ဝါေယာသိေပးပါ။ ထိုသို႔သိေသာ္ ပုဂၢိဳလ္သတၱဝါ လူနတ္ျဗဟၼာ ေယာက္်ားမိန္းမ သိ
ေနသည္မဟုတ္ပါ၊ တရားကို သိေနပါသည္။ ေရွ႔က ႐ုပ္ကို ပုဂၢိဳလ္သတၱဝါ ေယာက္်ားမိန္းမ သိခဲ့သည္၊ ယခု ကာေယ ကာယာႏုပသ၁ီ ဝိဟာရတိ၊
 ႐ုပ္ကို ႐ုပ္လို႔သိသည္။ တစ္ဖန္ သမုဒယဓမၼာႏုပသ၁ီဝါ ကာယသၼႎ ဝိဟာရတိ၊ ဝယဓမၼာႏုပသ၁ီဝါ ကာယသၼႎ ဝိဟာရတိ၊ ထို႐ုပ္သည္ ျဖစ္ၿပီးပ်က္
သည္ကိုလည္းသိပါ။ သမုဒယ၊ ျဖစ္လာသည္။ ၀ယ၊ ပ်က္သြားသည္။ ဆံပင္ အေမြး ေျခသဲလက္သဲစေသာ ႐ုပ္သည္ "ျဖစ္သည္ ပ်က္သည္ ျဖစ္
သည္ ပ်က္သည္" ျဖစ္ေနသည္၊ ဆံပင္ရွည္၍ ေခါင္းတံုးေအာင္ ဆံပင္ကို ရိတ္ျဖတ္ေသာ္လည္း ဆံပင္ထြက္လာသည္။ ဆံပင္သည္ ဆီမထည့္ လွ်င္တစ္မ်ိ ဳး ပူေသာအခါ တစ္မ်ိ ဳးျဖစ္ေနပါသည္။
     ခႏၶာကိုယ္၌ ထိုအေနအထားကိုၾကည့္လွ်င္ ပထဝီ႐ုပ္ အာေပါ႐ုပ္ ေတေဇာ႐ုပ္ ဝါေယာ႐ုပ္တို႔သည္ မၿမဲၾကပါ၊ ယင္းမၿမဲသည္ကို သိေပးပါ၊ မ
ၿမဲသည္ကိုသိလွ်င္ ႐ုပ္၏သေဘာအမွန္ကိုသိသည္၊ ႐ုပ္၏သေဘအမွန္ကိုသိလွ်င္ တရားကို သိၿပီျဖစ္သည္။ ယခု အဂၤါတစ္ဆယ့္ႏွစ္ပါး၌ ႐ုပ္တ
ရားကိုယ္ကို ရပါၿပီ၊ တရားကိုယ္ကိုရလွ်င္ မိေမြးတိုင္း ဖေမြးတိုင္း ငါ့ကိုယ္ လူကိုယ္ ေယာက္်ားကိုယ္ မိန္းမကိုယ္ စြဲယူလာမႈသည္ ေပ်ာက္သြားသ
ည္၊ လံုးဝမေပ်ာက္ေသာ္လည္း ေလွ်ာ႔သြားပါသည္။ ယခု အခ်ိန္ေစ့သည္ျဖစ္၍ တရားထိုင္ၾကရေအာင္။

 

No comments:

Post a Comment